USA-piloter raser over ja til Norwegian

5

Norwegian.com 787-8 EI-LNA (02-Sonja Henie)(Grd) PAE (ND)(46)-MLUTFART: Norwegians irske flyselskab får midlertidig tilladelse til at flyve fra Europa til USA. Det møder stor kritik fra USAs og international pilotfagforening, der kraftigt kritiserer Norwegian for regelshopping.

Norwegians irske datterselskab, Norwegian Air International, NAI, har overraskende fået en foreløbig flyvetilladelse fra USAs transportministerium mellem Europa og USA.

Det har bl.a. fået verdens største fagforening for piloter, Air Line Pilots Association, ALPA, der har 52.000 medlemmer i USA og Canada, op i det røde felt.

ALPA har i flere år bearbejdet USAs kongres og transportministerium for at afvise NAIs ansøgning.

Fra Norwegian lød det i weekenden: ”Når den endelige godkendelse er klar, betyder det bl.a., at Norwegian kan lancere sin første rute mellem Irland og USA.”

Norwegian opretter symbolsk rute mellem Irland og USA for at tilfredsstille USAs transportministerium.

”Det er på høje tid, at USAs transportministerium imødekommer Norwegians ansøgning om flyvetilladelse, som vi hele tiden har sagt, er i tråd med Open Skies-aftalen mellem Europa og USA. En endelig godkendelse betyder, at vi kan arbejde videre med at realisere Norwegians strategi,” siger Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, i en pressemeddelelse.

Norwegian startede langdistanceflyvninger i 2013 med Boeing 787 Dreamliners. Selskabet har i dag langdistancebaser i New York, Fort Lauderdale, London Gatwick og Bangkok.

Norwegian har hele tiden beskyldt ALPA for at være bange for konkurrence, men det afviste ALPAs daværende præsident, Lee Moak, forrige år overfor standby.dk: ”Vi har intet imod konkurrence, men det skal ske på fair og lige vilkår, ikke via Norwegians regelshopping. ALPA har aldrig før klaget til de amerikanske myndigheder over konkurrence, det har vi kun gjort mht. Norwegian.”

ALPA’s nuværende præsident, Tim Canoll, siger om DOTs tilladelse til NAI: ”Vi er meget skuffet over DOTs tilladelse til at give NAI tilladelse til at flyve til USA, da det forhindrer en fair konkurrence,” siger Tim Canoll.

Norwegian har, i følge ALPA, oprettet NAI for at omgå norsk lovgivning. NAIs besætningsmedlemmer i cockpit og kabine ansættes via rekrutteringsfirmaer i Singapore til en lavere løn.

ALPAs kampagne mod NAI har fået støtte fra over 200 medlemmer af USAs kongres. De har skrevet til USAs transportminister, Anthony Foxx, og bedt ham afvise NAI’s ansøgning.

Protest mod Norwegians ansøgning om tilladelse til at flyve til USA fra Europa kommer også fra International Federation of Air Line Pilots’ Associations (IFALPA), der har 100.000 piloter blandt sine medlemmer i 100 lande:

”Irske Norwegian Air International flyver under et bekvemmelighedsflag, der er skabt for at undergrave ansattes ansættelsesvilkår,” hedder det fra IFALPA.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

5 Comments on "USA-piloter raser over ja til Norwegian"

Notify of
avatar
Leif
Leif

Nå må snart disse håpløse, militante, amerikanske pilotene besinne seg! Hva slag oppførsel er dette, og hvem tror de at de er? De har frekkhetens nådegave. Kommer løgn og fanteri fordi de målet er å oppreholdes sitt kartell!

GM
GM

@Leif Ikke glem at du nå kommenterer på en sight som har en tung SAS/CPH vinkel på det hele! Husk da også at SAS / Parat har vært, og er, meget delaktig i propagandaen mot Norwegian i dette spørsmålet. Parat da representert ved forhenværende SAS piloter.

Jskob
Jskob

Sandheden er ilde hørt blandt nordmænd, åbenbart.

Daniel
Daniel

Gud hvor er jeg da bare træt af jer nordmænd og alt jeres vrøvl. Findes der virkelig ikke en norwegian side hvor i kan sidde og snakke med hinanden??

pierre holmgren
pierre holmgren

Som der står i artikkelen , så har ALPA aldrig nogensinde för EVER klaget over et andet selskab så det siger vist alt om Norwegians forretningsmetoder som er undergravende for branchen og skaber ulige platforme at konkurere fra.

wpDiscuz