Udskyder igen genåbning af Iran-rute

LUFTFART: Der bliver ingen flyvninger før tidligst sidst i maj for iransk flyselskab til København. De iranske myndigheder søger nu dansk tilladelse til bevæbnet air marshal på ruten. Mahan Air kigger også på rute til Oslo.

Iranske Mahan Air har igen måttet udskyde buddet på, hvornår selskabet kan genåbne den suspenderede rute mellem Teheran og København, erfarer standby.dk. Sidste uge var håbet, at ruten kunne genstarte i maj, men i går blev det oplyst, at den mulige dato nu tidligst er 27. maj.

Ruten, der blev fløjet en gang om ugen, stoppede tidligere i denne måned, da danske myndigheder i Københavns Lufthavn opdagede en formodet bevæbnet iransk air marshal på Mahan Air-flyet.

De danske myndigheder indskærpede overfor Mahan Air, at bevæbnede air marshals ikke er tilladt uden dansk tilladelse – der skal komme på ministerniveau. Herefter stoppede Mahan Air betjeningen af strækningen, men håber meget at kunne genoptage beflyvningen til København. I mellemtiden søger de iranske myndigheder om den nødvendige tilladelse fra de danske.

Kommer Mahan Air i gang igen sidst i maj eller i juni bliver det med op til tre fly om ugen.

Der er til højsæsonen booket omkring 40.000 passagerer på ruten, mange fra Kina, og Mahan Air er ivrig for at genåbne ruten.

De berørte passagerer ud af Danmark forsøges ombooket til andre flyselskaber, bl.a. tyrkiske Atlas Global, der flyver flere gange om ugen mellem København og Istanbul og derfra videre til Teheran.

Ifølge standby.dks oplysninger var repræsentanter fra Mahan Air sidste uge i Oslo for med de norske myndigheder at drøfte mulig åbning af ny rute fra Teheran til Oslo – enten direkte eller via København.