Uacceptabelt at chauffører skal lave politiarbejde

Borgmester Winni Grossbøll.

Borgmester Winni Grossbøll.

BORNHOLMERTRAFIK: Det siger en af vognmændene, og borgmester Winni Grossbøll er bekymret for ekstra udgifter og længere rejsetid.

Togene er inddraget, og den største del af trafikken mellem København og Ystad og passagererne må med bus til færgerne. Det tager længere tid og er mere besværligt, men det er DSB’s måde at løse kravet om ID-kontrol.

På Bornholmerbussen, der er privat, er der voksende modstand mod, at chaufførerne skal kontrollere og være ansvarlige. Således siger vognmand John Jalkiewics til BT: ”Vores chauffører er selv bornholmere og risikerer at skulle kontrollere deres nabo. Hvordan skal de reagere, hvis de har en kræftpatient, som har glemt sit pas? Det er urimeligt.

I dag var der en med et dansk asylkort, som chaufføren ikke vidste om var godt nok. Han risikerer at afvise, eller at jeg som vognmand får en bøde på 50.000 kr. Vi er blevet pålagt opgaver, vi ikke er kompetente til”.

Borgmester Wiini Grossbøll siger til bladet, ”at hun håber det et kun varer kort tid. Ud over lejrskoler bliver også pendlere, sygetransporter og turistbranchen ramt. Vi hører til Region Hovedstaden, og hver uge er der bornholmere, der skal køres til kræft- eller dialysebehandling i København.