Tivoli øger omsætningen

0

TivoligardenTURISME: Danmarks største turistattraktion øgede i årets første halvår sin omsætning med 52,3 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år til 363,8 mio.kr. Men Tivoli skal typisk ind i 3. kvartal før der kommer overskud af årets nye investeringer.

Tivolis halvårsregnskab viser fremgang i omsætning og indtjening, besøgstallet lå i dette års første seks måneder over samme tid sidste år.

”Flere ting har betydning for resultatet. Elementer, der alle er i forlængelsen af strategien om, at blive en helårsvirksomhed, der er mindre afhængig af vejret,” siger Tivolis adm. direktør, Lars Liebst, om halvårsresultatet.

Tivoli A/S skal oftest ind i 3. kvartal, før der kommer positive tal i regnskabet. Så lang tid tager det at indtjene, hvad der er brugt på årets nyskabelser og vedligeholdelse, oplyser Tivoli.

Lars Liebst siger: ”Flere ting har betydning. I første kvartal havde vi succes med musicalen Dirty Dancing, der blev set af over 120.000 gæster. Samtidig spillede ”Den Grønne Elevator” i Glassalen. Disse aktiviteter skaber også omsætning i Tivolis barer og helårsrestauranter. Desuden faldt påsken sådan i år, at Tivoli kunne åbne 1. april, og dermed forlænge sæsonen ca. 10 dage. Det giver også øget omsætning.”

Fra de enkelte forretningsområder i Tivoli fremgår det, at Tivoli High End – Nimb Hotel, Nimb-restauranterne og banketafdeling – har haft stigning i omsætning og dermed et bedre resultat. Food & beverage, Tivolis fastfood og familierestauranter har øget omsætningen, men mindsket indtjeningen, hvilket navnlig skyldes etablering af to nye spisesteder, Spisehuset og Rock Bar Royal, oplyser Tivoli og tilføjer: ”Der er en fornuftig omsætningsfremgang på Spil og Onlinecasino, hvor væksten blev 13,9 mio. kr. for halvåret”.

Om dette siger Tivoli-direktøren: ”Det fremgik af Tivolis seneste årsregnskab, at etableringsomkostningerne for tivolicasino.com påvirkede regnskabet negativt. Nu ser vi en begyndende positiv udvikling i det internationale onlinecasino og i endnu højere grad, at tivolicasino.dk har konsolideret sig med en pæn markedsandel.”

I år har Tivoli haft foreløbig 10 flere åbningsdage end i et typisk Tivoli-år. Besøgstallet i årets seks første måneder blev 1.556.000 mod 1.418.000 pr. 30. juni 2014. Det giver øgede indtægter på entré, årskort og forlystelser.

Med 4,4 mio. gæster – 278.000 flere end i 2013 – var Tivoli sidste år Danmarks mest besøgte attraktion. På andenpladsen kom Bakken med 2,5 mio. besøgende, fulgt af Legoland med 1,7 mio.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz