Tilbage til gæstebogen

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Det lyder så smukt alt sammen, når forbrugerombudsmanden vil have større gennemsigtighed med brugeranmeldelser på onlinetjenester på hoteller, men er det overhovedet muligt?

Af Ejvind Olesen

”Hvor vil du hen næste gang, Ejvind”. Det spørgsmål bliver jeg stillet over for hver morgen, når jeg åbne min mailboks. ”Vi har gode tilbud til dig,” skriver booking.com så venligt. Nu er vi oven i købet kommet på fornavn med hinanden. Og nu er Rom skiftet ud med Herning, uden at jeg på noget tidspunkt har ønsket mig hverken til Rom eller Herning her og nu.

Det er kort sagt umådeligt påtrængende og anmassende af booking.com, som ikke skyer noget middel. Det er det samme, som når jeg i det uendelige bliver ringet op med tilbud om modstrøm og medstrøm, eller naturgas eller andet gas eller noget helt tredje af skolede studentermedhjælpere.

Privatlivets fred er væk. Og booking.com vil også pådutte mig stribevis af anmeldelser af det og det hotel. Læs selv, og stol på os. Vore anmeldere har bestilt og boet på vore hoteller.

Ja tak, men hvem er Erik, Charlotte og Freddy. Har ingen anelse. Og hvorfor rakker nogen af dem hotellet eller kroen ned i det dybeste mørke, mens andre roser det til skyerne. Skal jeg så stole på Charlotte eller på Freddy?

I denne uge er Forbrugerombudsmanden barslet med et sæt retningslinjer, som ganske enkelt ikke lader sig gennemføre i praksis.

Hør blot ”Onlinetjenester skal offentliggøre alle modtagne anmeldelser om en erhvervsdrivende, uanset om de er positive eller negative.”

Det vil sige, at en urimelig bruger kan bombardere et hotel med sønderlemmende kritik gang på gang og reelt lukke en virksomhed. Der er ganske vist nogle appelmuligheder, og indehaveren har lov til at tage til genmæle, men jeg ville som hotelejer betakke mig for et sådan samarbejde.

Tænk på de gange, hvor en professionel madanmelder mere eller mindre har været årsag til, at en restaurant bukkede under. Der findes flere eksempler. Det samme gælder anmeldelse af teater og musical. Det kan stå og falde med professionelle anmeldere. Hvordan i alverden er det så med amatører?

Konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikt Havskov Hansen, siger i en kommentar: ”Der har hidtil ikke været regler for brugeranmeldelser på nettet. Det er derfor vigtigt at stille krav til onlinetjenester, så forbrugerne får et retvisende billede af anmeldelserne for en virksomhed. Det er vores retningslinjer med til at sikre.”

Smukt tænkt, men umuligt at praktisere. Lad os gå tilbage til gæstebogen.

God weekend.