Svensk flyskat vil koste 7.000 jobs

6

LUFTFART: Det bliver næsten en økonomisk katastrofe, hvis Sverige som planlagt fra årsskiftet indfører skat på flyrejser, advarer generalsekretær i den svenske arbejdsgiverorganisation Svenskt Flyg på et møde hos Dansk Industri i København.

For angiveligt at mindske miljøpåvirkning fra flytrafik, vil den svenske socialdemokratiske regering indføre passagerafgift på flyafgange. Den skal fra 2018 koste 80 svenske kr. på flyvninger indenfor EU, 280 kr. på flyvninger på op til 6.000 km og 430 svenske kr. på flyvninger på over 6.000 km.

”Det vil angiveligt samlet give Sverige indtægter på 1,7 milliarder svenske kr. om året,” sagde Anna Wilson generalsekretær for den svenske arbejdsgiverorganisation Svenskt Flyg i går til standby.dk
Men Svenskt Flyg er meget imod flypassagerskatten og har derfor oprettet hjemmesiden: EttSlagiLuften.nu

Anna Wilson sagde på mødet i København, at Stockholms hovedlufthavn, Arlanda, fastholder sine planer om at åbne en preclearance for rejser til USA.

”Arlanda vil gerne være Nordens førende lufthav, men samtidig får Sverige ny lufthavnsafgift. Det giver ingen mening,” sagde hun.

Anna Wilson sagde, at den kommende svenske flyskat vil blive Europas næsthøjeste, kun overgået af England og fulgt af Tyskland, Norge og Østrig.

Den svenske flyskat, vil ifølge Anna Wilson koste 7.000 jobs i Sverige og betyde 1,2 mio. færre flypassagerer.​

DEL ARTIKLEN
  • 25
  •  
  •  

Skriv en kommentar

6 Comments on "Svensk flyskat vil koste 7.000 jobs"

Notify of
avatar
Omg
Omg

Det vil være fullstendig idioti av Sverige. I Norge har denne håpløse skatten ført til nedleggelse av mange ruter. Heldigvis er den norske idiot-skatten lavere enn den foreslåtte, i Sverige. Norwegian og SAS vil flytte sine interkontinentale ruter til Oslo og Kastrup. Arlanda vil aldri bli den førende flyplassen i Skandinavia. Det er det Oslo-Gardermoen, og Kastrup , som er.

Kenneth
Kenneth

I stedet for en generel afgift for alle, skulle man måske indføre en grøn afgift overfor flyselskaberne.
Desto mere flyene forurener, desto mere afgift skal betales for at flyve/lande/starte i svensk luftrum.

Så er det op til flyselskaberne at investere i miljøvenlige fly, og derved opnå fordele og mindre afgifter = billigere billetter til kunderne og mindre forurening i luftrummet.
Er det ikke det man ønsker at opnå?? 🙂

BJarne B. Jensen
BJarne B. Jensen

Jeg synes vi skulle starte med, at lægge MOMS på lufttrafik!

Da man indførte afgift på flyrejser i Tyskland STEG antallet af flyrejser.

Ole
Ole
Vi skal gøre op med den tese at hvis det ikke er billigt er det ikke godt for noget. Billigere priser fører rigtigt meget dårligt med sig. Foreksempel så har miljøet lidt meget skade af at realpriserne er fallet på stort set alt i den vestlige verden. Vi bliver nød til at tage miljøet seriøst og det nytter ikke noget at flytrafikken stiger med mange flere procent end hvad udviklingen på det tekniskske kan spare for miljøet. Hvis vi har 10% flere flyvninger om året, men den tekniske udvikling kun sparer miljøet for 2% af de 10%. så går det… Read more »
Jakob
Jakob
Ok Ole, men man kan måske også anskue det lidt anderledes. Vi er nødt til at gøre op med den tese, at man ikke kan adfærdsregulere alting ved hjælp af skatter og afgifter. Men tilbage til emnet. Flytrafikken står stadig “kun” for ca. 2% af det samlede globale CO2-udslip. Derfor mener jeg, at der er alt for meget symbolpolitik ved at indføre de her flyskatter/miljøafgifter. For det første er det ikke gennemskueligt hvad pengene skal bruges til, og for det andet er der da mange andre steder det ville have en meget større effekt, hvis man endelig skal pålægge yderligere… Read more »
Ole
Ole
@Jakob, jeg var nok ikke tydelig nok i det jeg skrev, da det jeg mente var at politikerne skulle tage deres ansvar seriøst og ikke kun tænke på personligt genvalg, men på vores alles fremtid. Der findes idag beregnings værktøjer der kan beregne præcist den miljøpåvirkning som et givent produkt har på vores alles klima udfordringer. Ved at benytte sig af disse, så stipulerer du forbrugerne til at købe de billigste produkter som vil være de mest grønne og du stipulerer producenterne til at udvikle de grønneste produkter da de vil være billigst. Om det så er en flyrejse eller… Read more »
wpDiscuz