Stor USA-vækst fra Skandinavien

2

OSL - Byggeprosess stillbilder NOV 2012LUFTFART: De seneste tre år er der kommet 85 pct. flere flysæder mellem Skandinavien og USA. Mens SAS har dobbelt så mange ugentlige afgange, har Norwegian flere destinationer. Fra Skandinavien har SAS og Norwegian nærmest USA-markedet for sig selv – de åbner begge snart nye destinationer.

SAS har i denne tid 60 fly om ugen på sine otte USA-ruter fra Skandinavien – til sammenligning flyver Norwegian 32 gange om ugen fra Skandinavien til 13 destinationer i USA. Norwegian bestilte sidste måned yderligere to Boeing 787-9 Dreamliners og har dermed ordrer på 11 fly af typen – hertil kommer dets otte af den mindre B787-8.

Norwegian har nærmest kun langruter til USA – eneste undtagelse er Bangkok, der flyves fra København, Stockholm og Oslo. Norwegian venter stadig på tilladelse fra USA’s transportministerium til at flyve til USA med fly fra dets irske filial, Norwegian Air International, NAI.

Denne ansøgning har mødt stor modstand fra bl.a. ALPA, Air Line Pilots Association, verdens største fagforening for piloter med 51.000 medlemmer hos 31 flyselskaber i USA og Canada. ALPA lobbyer mod at Norwegian får flere trafiktilladelser pga. frygt for social dumping og bekvemmelighedsflag, skriver centreforaviation.com

Dermed forbliver SAS største flyselskab mellem Skandinavien og USA, hvor SAS er blevet større, siden Norwegian holdt sit indtog i 2013.

Taberne mellem Skandinavien og USA er amerikanske United og Delta, der nu kun har sommerruter til Skandinavien, Delta f.eks. fra New York JFK til København.

SAS betjener i dag Chicago, New York Newark, San Francisco og Washington D.C. – samt snart lukkede Houston fra Stavanger. Største SAS-rute er fra København til Newark.

Næste år åbner SAS fra Stockholm til Los Angeles samt fra hhv. Oslo og København til Miami. Norwegian åbner næste år på Boston fra bl.a. København, men får dette efterår også rute til Las Vegas fra bl.a. København.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

2 Comments on "Stor USA-vækst fra Skandinavien"

Notify of
avatar
Gunnar
Gunnar

Den håpløse og militante fagforeningen, ALPA, er ikke redd for sosial dumping, men konkurranse fra Norwegian. Norwegian driver ikke med sosial-dumping. Er det snart mulig å forstå? Det evige maset om Thaibasen er komisk. For det første tjener de bra, og de flyr kun 3 rundturer til Skandinavia i måneden. – SAS på sin side benytter seg kun av Thai-ansatte på sine flighter til Bangkok. Til og med i cockpit, samt Thai Airways flyr. Et selskap som sliter med up to date sikkerhet, og har fått en rekke advarsler. Time to set The record straight.

York
York

Ja det er komisk at deres kabine tjener i grundløn 3000 om mdr. og bliver udlejet til Norwegian fra et rekrutteringsbureau i Thailand.
SAS benytter sig ikke af Thai ansatte da de ikke flyver til Thailand, det gør Thai derimod.
Up to date sikkerhed? du har da tabt sutten Gunnar, men fremlæg gerne beviser for din påstand.

wpDiscuz