Stærk kritik af flyselskaber

TURISME: ”Flyselskaberne bliver værre til at sende IATA-rejsebureauer ekstra regninger, de såkaldte ADM’er, på udstedte billetter. Der er urimelige eksempler på småfejl. Nogle flyselskaber er rædselsfulde på området,” siger Danmarks Rejsebureau Forenings direktør.

En ADM er en Agency Debit Memo – en ekstra regning til et rejsebureau, hvis det f.eks. har booket flybillet med forkert kode, har lavet en dobbeltbooking af samme person eller gruppe, brugt en forkert bookingklasse osv.

”ADM’erne er blevet en ekstra indtægtskilde for flyselskaber. Jeg har hørt eksempel, hvor et DRF-medlem skulle indtaste kode med bogstaver og tal. Agenten tastede det sidste bogstav forkert, og så ville flyselskabet ikke acceptere bookingen til den aftalte pris – og rejsebureauet måtte i stedet betale en fuld økonomiklasse-pris.”

Det siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, til standby.dk

”Der er mange andre urimelige eksempler. Det sker hos alle flyselskaber. De har hver egne fortolkninger af regler. Nogle flyselskaber er rædselsfulde på dette område og er helt kolde – de slår hårdt ned på det, de mener er fejl hos rejsebureauerne, som jo ellers er deres samarbejdspartnere,” siger Lars Thykier og tilføjer, at flyselskaberne i nogle tilfælde giver rejsebureauet en kreditnota efter, at rejsebureauerne har klaget over ”ekstraregningen.”

Lars Thykier vil ikke sætte navn på de flyselskaber i Danmark, der er stridest med ADM’er. Men, siger han, navnlig tre flyselskaber er kendt blandt danske rejsebureauer for at være ”storslemme” – og tre andre flyselskaber er næsten lige så hårde. Flyselskaberne er bl.a. fra de tre verdensomspændende alliancer, Oneworld, Skyteam og Star Alliance.

Det var i går ikke muligt for standby.dk at få kommentar til kritikken fra flyselskabernes brancheforening i Danmark, BARD, Board of Airline Representatives Denmark.

Vil mødes med IATA

”Tallene fra sidste år er ikke klar, men i 2015 kom der 6.820 ADM-regninger til danske rejsebureauer på i alt 17 mio. kr. Det svarer til en ADM pr. ca. 1.500 rejsebureauudstedte flybilletter. Flyselskaberne har nærmest ingen hjælpsomhed på området, de er mistroiske over for rejsebureauerne og vogter nidkært denne indtjeningsmulighed,” siger Lars Thykier.

IATA-flyselskaberne havde i Danmark i 2015 en omsætning hos danske rejsebureauer på 10,4 milliarder kr.

DRF deltager i arbejdsgruppe under IATA – International Air Transport Association – som forsøger at reducere fejlårsager bag ADM’ere.