Spies får mest charteromtalte

spies mediedækning

Sådan fordelte den danske presseomtale sig på de enkelte arrangører af charterrejser. Klik på illustrationen for at se den i større format.

TURISME: Danmarks største charterrejsebureau, Spies, er også den aktør, pressen skriver mest om. På Top 5 over bureauer med mest medieomtale er et charterrejsebureau der ellers kun er det 8.-største.

Tallene fremgår af ny opgørelse fra medieanalysebureauet Retriever over den presseomtale, ti arrangører af charterrejser har fået i medierne i de første 10 måneder af i år.

Opgørelsen viser, at Spies blev omtalt 3.103 gange – svarende til 35 pct. af branchens samlede medieomtale. Danmarks næststørste rejsearrangør, Star Tour, blev omtalt 1.886 gange – svarende til 21 pct. af al omtale.

”Hvis Star Tours samlede presseomtale lægges sammen med omtalen for Danmarks fjerdestørste charterrejsearrangør, Apollo, når de to op på tilsammen 3.191 omtaler – svarende til 36 pct. eller blot en procent mere end Spies,” siger kommunikationschef for bl.a. Spies, Torben Andersen, der sammen med Spies-direktør Jan Vendelbo, produktchef Carlos Cebrian og Lene Hjorth står for selskabets eksterne information.

Medieomtalen var ekstra stor i et par af de 10 første måneder af i år. Det gælder f.eks. i juni, hvor Spies var omtalt 629 gange i forbindelse med den økonomiske krise i Grækenland, hvor selskabet var aktiv over for medierne for bl.a. at fortælle danskerne, at de græske pengeautomater ikke ville løbe tør for euro og at danskerne uden problemer kunne holde græsk ferie.

”Do it for Mom”, Spies’ virale reklame, sørgede i oktober for et mediemæssigt boost – her blev Spies omtalt 418 gange.

Top 5 over danske charterarrangører med mest presseomtale fra 1. januar til 1. november i år ser således ud:

1) Spies – andel i procenter 35 (3.103), 2) Star Tour – andel i procenter 21 (1.886), 3) Bravo Tours – andel i procenter 20 (1.804), 4) Apollo – andel i procenter 15 (1.305), 5) Primo Tours – andel i procenter 3 (256)

Det er interessant at Primo Tours har fundet vej til Top 5, da bureauet ifølge charterselskabernes brancheforening, RID (Rejsearrangører i Danmark) sidste år ”kun” var det charterrejsebureau, der solgte 8. flest rejser.