Skarp debat om forretningsrejsende

DBTA Årsmøde 2015, berg, egholm, bruun, puggaard, hylander, bolin og tvergaard

Der var fem mænd i panelet på DBTA’s hovedemne på årsmødet – på Preben Pathuels foto tilføjet to kvinder: forrest fra venstre sekretariatschef i DBTA, Anne Mette Berg, ordstyrer Ole Egholm og DBTA-formand, Line Olufson Bruun. I samme rækkefølge bagest, Casper Puggaard fra Scandic, Volvos Stephan Hylander, Anders Bolin fra Amex og Sun-Airs Kristian Tvergaard.

ERHVERVSREJSEBUREAUER: Hvem skal styre forretningsrejsende, som ikke vil overholde sit firmas rejsepolitik? Firmaet, dets erhvervsrejsebureau eller leverandørerne? Emnet gav atter i går hed debat på Danish Business Travel Associations vellykkede årsmøde på Scandic-hotellet i Hvidovre med 120 deltagere.

Overskriften for årsmødet i Danmarks største forening for travel managers, DBTA, og deres leverandører blandt flyselskaber, hoteller, biludlejere mm., lød som parafrase på berømt Bob Dylan-sang – i Hvidovre var det blevet til ”Your Role Is Changing.”

Robert Allen Zimmerman, født i Minnesota og kendt som Bob Dylan, sang: ”The Times They Are A-Changin.”

Emnet om ændrede forhold mellem forretningskunder, deres erhvervsrejsebureau og leverandører gav atter i går debat. Det er et emne, parterne aldrig bliver færdige med at diskutere.

Årsmødet på Scandic-hotellet i Hvidovre havde samlet 120 deltagere.

De fem deltagere i debatten var dagens ordstyrer, den skarpe rejsebrancheanalytiker Ole Egholm, der i dagens anledning havde forladt sine elskede ternede skjorter og var i pænt jakkesæt, Casper Puggaard, salgs- og marketingsdirektør for den store Scandic-hotelkæde i Danmark, travel manager i Volvo Group, Stephan Hylander, Director Clients Management, Anders Bolin, fra American Express Global Business Travel, samt hasteindkaldte vicedirektør i det danske flyselskab, Sun-Air, Kristian Tvergaard.

Volvos Travel manager, Stephan Hylander, sagde bl.a.: ”Volvo har årligt 30.000 rejsende til omkostning på 1,5 milliarder svenske kr. Men ingen ved åbenbart, hvad en travel manager laver; nogle tror fejlagtigt at jeg tester flyselskaber – og der er intern forventning i virksomheden om, at jeg kan presse prisen på rejser og rejseydelser. Men besparelserne kommer ved at vores rejsende overholder Volvos rejsepolitik om bl.a. at booke rejser tidligt.”

Stephan Hylander tilføjede: ”Men ingen 22-årig ansat i Volvo gider gå ind på vores intranet og læse et langt Word-dokument om vores rejsepolitik. Vores største udfordring er at stole på vores erhvervsrejsebureau.”
Et modindlæg kom fra Qatar Airways’ landechef i Danmark, Pia Lind, der sagde: ”Firmaerne skal tage ansvar for sine egne medarbejdere og udstikke simple retningslinjer: man skal følge firmaets rejsepolitik, ellers er det fyringsgrund.”

Læs mere i næste udgave af Stand By.