SAS har forskellige regler for udenlandsk personale

9
Ejvind Olesen
Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Ryanair-dommen viser, hvor kompliceret det kan være, når man vil operere i international luftfart. SAS må også leve med forskellige regler i Skandinavien, alt efter hvor flyet er registreret

Af Ejvind Olesen

Når SAS fra september begynder at flyve til Hong Kong fra Stockholm, kunne man teoretisk godt bemande flyet med lutter kinesiske stewardesser ansat i Hong Kong. Hvis det vel at mærke ikke er et norsk eller dansk registreret fly.

Hvis det er et dansk fly, må der maksimalt være 20 procent personale i kabinen fra lande uden for EU, hvis det er et norsk, må der overhovedet ikke være nogen.

De nævnte regler gælder for personale, som ikke er bosiddende i et af de tre lande og ikke betaler lokal skat. Altså forholdene i en tid med tale om social dumping.

Norge, der som bekendt er hjemland for Norwegian, godkender ikke udenlandske personale i kabinen på norsk registrere fly. I Sverige har man intet forbud i den anledning. I Danmark er det lovmæssigt en maksimal grænse på 20 procent. Noget som det danske kabinepersonale i SAS stod fadder til efter hårde forhandlinger.

Det har så igen betydet, at SAS er nødt til at bruge danske og svenske indregistrerede fly til alle flyvninger til Japan og Kina, hvor selskabet har japanske og kinesiske stewardesser, som har base i hjemlandet. Men der må aldrig være mere end 20 procent i tjeneste om bord.

Bliver en dansk stewardesse syg under opholdet i udlandet og ude af stand til at tage sin vagt hjem til København, skal hun erstattes af en skandinavisk kollega, som må rejse passiv hjemmefra. Selv om der går en ledig japansk kollega i Tokyo.

Molboagtigt, eller det der er værre, kommenterer nogen og henviser til de gamle SAS-overenskomster.

Den japanske aftale går langt tilbage, den kinesiske er af nyere dato, og her holdt det hårdt at få en aftale med den danske kabineforening, CAU, om, at der kun måtte være 20 procent, ligesom på Tokyo-flyet.

SAS fagforeningerne har gennem tiderne frygtet, at især jobs i kabinen skulle blive udliciteret til billigere områder som for eksempel Thailand for at hjælpe på lønningsbudgettet og styrke i konkurrencen.

En situation som meget vel kunne blive aktuel igen, hvis flyselskabet bliver tilstrækkelig trængt. Selv om SAS-ledelsen igen og igen siger, at man ikke har planer i den retning.

Men angrebet fra konkurrenterne kan jo blive endnu hårdere end i dag, hvor flyselskaberne fra Golfen hver dag kommer ind til København og flyver igen med personale til lønninger langt under de danske – og en hjemmebane helt uden skatter.

Finland er et andet eksempel. Her har kabinepersonalet accepteret, at Finnairs fly mellem Helsingfors og Singapore kun har finske piloter beskæftiget. Alle øvrige ansatte er kinesere, som bor i deres hjemland. Men altså arbejder ud fra Helsingfors.

Det kunne SAS også gøre, hvis man ville på svenske registrerede fly. Delvist på danske og aldrig på norske. Et puslespil uden lige. Og i givet fald en konflikt, som selskabet bestemt ikke er indstillet på at tage indtil videre.

Sådan kan verden også se ud på rygraden af Ryanair. Lige netop nu er SAS nok dybest set godt tilfreds med Arbejdsrettens afgørelse. Og så er der ellers dømt Majstang og sommerferie.

God Weekend

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

9 Comments on "SAS har forskellige regler for udenlandsk personale"

Notify of
avatar
christian norvin
christian norvin

hvordan kan det så være at norweigan på b787 har udenlandske cabincrew fra Thailand og lign lande
ombord, hvorfor skal der være forskel og deres fly er på norsk register.

Nomen Nescio
Nomen Nescio

Fordi disse fly er i bedste Ryanair stil, indregistret i Irland. Hele luftfarten stinker så meget efterhånden og det er på grund af den ultraliberale lovgivning indenfor dette område, eller mangel på samme. Lavtlønnet slavelignende daglejerjob, kan vel bedst beskrive fremtidens luftfart, hvis ikke der bliver reguleret på dette område, eller hvis ikke der bliver sat en stopper for det, på anden vis.

ban
ban

Der vist en middelvej fra slavelignende daglejerjobs til kabinemedlemmernes overenskomst i SAS som nok ikke har fuldt med virkelighedens verden

Ole
Ole
Kære ban? Hvorfor skal vi ikke ansætte danskere på SAS fly der flyver ud af København? Skal vi i Danmark bare acceptere at jobs i Danmark bliver udført af udlændinge fordi de er villige/tvunget til at arbejde for en ringere løn? Hvis svaret er at ja, lad os endeligt acceptere at udlændinge ikke kun stjæler jobs fra Danmark, men fremadrettet også kommer til landet og arbejder her, så er der snart ikke nogle jobs tilbage. Ingen har råd til at købe noget som helst, fordi alle er på overførselsindkomst… ja, jeg ønsker at stemme for at vi starter med stewardesserne… Read more »
Nomen Nescio
Nomen Nescio

Som står i skærende kontrast i forhold til?

Ole
Ole
Som står i skærende kontrast til de evindelige opkast med at overenskomsterne i SAS er så forgyldte og at primært de flyvende lever i sus og dus med kaviar og champagne… Det hører en fortid til det ikke eksisterer mere… Er så træt af journalister og ansatte i andre organisationer i SAS der har behov for at råbe op om nogle forhold de ikke aner en skid om og som i øvrigt ikke er gældende mere… Når stort set alle andre i lufthavnen møder ind kl 14 søndag eftermiddag så tikker der aften og søndagstillæg ind på kontoen. Da jeg… Read more »
Nomen Nescio
Nomen Nescio

Til Ole. Det var en kommentar til ban. Langsommelig opdatering af kommenatererne på standby.dk

Ole
Ole

Kære Ejvin, kan du ikke lige oplyse mig om hvordan at CAU kunne diktere at der kun må være 2 kinesere på en dansk flyver? Siden hvornår har CAU stillet lovforslag i folketinget?? Jeg er forvirret, troede det var en fagforening og ikke et politisk parti, men der er måske noget jeg ikke ved??

pieter hansson
pieter hansson
Käre Ban , Hvad taler du om ? Hvori består forkälelsen af cabincrew hos SAS i relation til denne artikel , pröv at ryste hovedet en gang til og se om du stadigväk er lige så uheldig når du tänker. Det er helt fejl (igen) hvad E.O skriver , SAS kan bruge hvilket fly de vil uanset registrering da man flyver på et fälles nordisk AOC så det spiller altså ingen rolle hvor det er registreret. Derimod er det rigtigt at ved sygedom er der problemer , men der er ikke noget Molbo over dette men bare hårdt arbejde for… Read more »
wpDiscuz