SAS går fra charter til rutefly

SAS, Flemming Jensen

Flemming Jensen.

LUFTFART: For tiden kan det bedre betale sig at supplere rutefly end at konkurrere på et overmættet chartermarked.- ”Vi ved godt vi har fået flere passagerer på grund af andres strejke, men der var mange andre positive signaler i marts trafiktal,” siger driftsdirektør Flemming Jensen.

Der var forårsstemning i SAS, da trafiktallene forleden blev offentliggjort. Der var pæn fremgang over hele linjen. Bedre belægning, bedre indtjening og seks procent flere passagerer.

Når man på en forårsmåned, ganske vist uden påske, (og det er en fordel for et selskab med megen businesstrafik), kan notere flere passagerer og en bedre udnyttelse af flyene og tilbage fra februar bedre billetpriser, er det noget meget positivt.

Ganske vist har SAS selv haft strejke (fra kabinepersonalet i Danmark), men det opvejes i rigelig grad af de mange aflysninger hos Norwegian på grund af pilotstrejke.

”Det er vi helt klar over, og det ser ud til at vi har formået at beholde en del af den trafik, vi på den måde fik foræret,” siger koncern- og driftsdirektør Flemming Jensen, som synger på sidste vers i SAS for at tiltræde som adm. direktør for DSB fra 1. maj.

Chartertrafikken måtte til gengæld notere en betragtelig tilbagegang på 35 procent. Den ledige kapacitet blev overflyttet til rutefly til feriedestinationer.

”Når man ser, at der er bedre økonomi i at flytte fra et mættet chartermarked til rutefly, gør man naturligvis det,” siger Flemming Jensen. I øvrigt ikke noget imponerende chartertal SAS har fra oktober til marts med 246.000 passagerer. Men der er altså også her et fald på 27 procent i forhold til sidste år (da påsken også faldt i april).

SAS aktien blev handlet seks procent op efter de positive signaler.

Norwegian meldte i sine trafiktal, at tabet på strejkerne har været ca. 350 mio.kr., inklusive manglende bookinger for ca. 120 mio. kr.