SAS-chef ser behov for konsolidering

9
Rickard Gustafson.
Rickard Gustafson.

LUFTFART: ”Generelt er der for mange flyselskaber i Europa, vi vil nok se mere konsolidering,” siger SAS’ koncernchef. Rickard Gustafson vil arbejde for et stærkere SAS.

(Chicago, standby.dk) ”Nu taler jeg ikke om SAS, men siger generelt, at jeg er enig i, at der er for mange flyselskaber i Europa i dag. Derfor vil vi måske se flere sammenlægninger af europæiske flyselskaber, som vi de seneste år har set det her i USA. Men SAS er ikke aktuelt involveret i nogen form for konsolidering.”

Det sagde SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, onsdag til standby.dk under det halvårlige møde for koncerncheferne i den 28 medlemmer store Star Alliance. Topmødet blev denne gang holdt i Chicago med amerikanske United Airlines som vært. United var sammen med SAS, Air Canada, Lufthansa og Thai Airways de fem grundlæggere af Star Alliance.

Rickard Gustafson tilføjede: ”SAS bruger megen tid på at gøre sig stærkere, så vi har en bedre position hvis, og jeg siger hvis, der kommer en dag hvor vi skal med i en eventuel konsolidering. Men igen: Der er intet konkret om dette.”

Generelt sagde Rickard Gustafson: ”SAS vil fortsætte sin strategi, hvor vi erkender, at vi ikke kan være alt for alle, men hvor vi fortsat vil have fokus på rejsende indenfor Skandinavien og på SAS’ ruter ud i Europa og resten af verden.

Men vi tager bestemt ingen passagerer for givet, vi skal nærmest hver dag udvikle vores produkt, vores netværk, investere i forbedringer og tage de omkostninger, dette medfører.”

Rickard Gustafson siger, at Norwegian stadig er SAS’ største blandt mange konkurrenter.

”Og vi mærker da, at Norwegian er begyndt at flyve mere til f.eks. USA. Hér har SAS og Norwegian hver sin strategi. Norwegian flyver til flere destinationer i USA, men typisk kun en gang eller to om ugen. SAS har fokus på den erhvervsrejsende, og tilbyder derfor typisk mindst en afgang om dagen,” sagde Rickard Gustafson.

”Nu åbner vi næste år på Los Angeles og Miami – og, ja, vi har naturligvis andre USA-ruter i pipelinen. Hvilke er for tidligt at afsløre, men regnestykket skal naturligvis gå op, så ruten bliver lønsom. Derfor lukkede vi f.eks. betjeningen af Bangkok og indsatte flyet på den nye rute fra København til San Francisco.”

SAS modtager i disse år 12 fabriksnye fly til sine langruter, i år og starten af næste år i alt fire Airbus A300 Enhanced og fra 2018 til 2022 mindst otte af den nyeste Airbus-model til langruterne, Airbus A350. Samtidig er SAS ved at færdiggøre helt ny kabineindretning på hovedparten af sine eksisterende langrutefly.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

9 Comments on "SAS-chef ser behov for konsolidering"

Notify of
avatar
Gunnar
Gunnar
Merkelig fra Gustafson. -Hvorfor er det for mange flyselskaper i Europa? De som ikke klarer seg går konkurs. Vil Gustafson ha en konsolidering fordi han vil ha mindre konkurranse og høyere priser? Han sier videre at SAS og Norwegian har forskjellig strategi når det gjelder longhaul. Hvorfor kopierer han da Norwegian med å starte flygninger til Los Angeles, Ft. Lauderdale/Miami og Boston? Han sier Norwegian typisk flyr 1 gang i uken til sine lh destinasjoner. Nope, de flyr 2,3 og 4 ganger i uken til destinasjoner til som New York , Los Angeles, Oakland/San Francisco. – Det eneste som er… Read more »
Ole
Ole

Kære Gunnar
Prøv at forstå at når det gælder longhaul er Norwegian ikke et alternativ for os som rejser i jobbet.
Først og fremmest pga at når der opstår store forsinkelser og aflysninger overlader Norwegian passagererne til sig selv, oftest i flere døgn. Alle seriøse flyselskaber ombooker folk til andre afgange/ flyselskaber. Det gør Norwegian ikke, fordi det koster penge.
I øvrigt er Norwegian langtfra altid billigst.

Gunnar
Gunnar

Kjære Ole,

prøv å forstå at Norwegians longhaul produkt ikke er beregnet på SAS-ansatte. Stadige flere forretningsreisende velger Norwegian på langdistanse. Kanskje fordi SAS f.eks kansellerte 10+ avganger i forrige uke? – Forøvrig, hele innlegget ditt er på siden av tema. Les det om igjen, så kanskje du forstår mine kommentarer til Gustafsons innlegg.

Ole K
Ole K
Kære Gunnar Nu er det jo desværre sådan at Norwegians langrute trafik, fra Skandinavien i hvertfald, ikke rigtigt kan måle sig med SAS/ Star Alliance udbud og service hvis noget går galt. Det er også sådan at man ikke nødvendigvis er SAS ansat fordi man er kritisk overfor Norwegian. Som et eksempel på forskellen kan jeg nævne at SAS har 27 afgange fra Skandinavien til New York Hver uge, Norwegian har10. Hvad angår konsolidering i Europæisk luftfart kan jeg ikke se hvem der skulle være voldsomt interesseret i at købe SAS, for lille et marked simpelthen. Derimod tror jeg at… Read more »
Gunnar
Gunnar

Pkt 1)-Norwegian er bedre enn SAS på langruter, og billigere
Pkt 2) jo, du er SAS ansatt, ingen andre kommer med slik håpløs argumentasjon.

Ole
Ole

Det er åbenbart et krav for at være ansat i lavservice selskabet. ” Norwegian” s propaganda afdeling at man lider af paranoia.
SAS nye A 330 og ny inrettede A330/340 er langt mere komfortable end ” Norwegian” s tætpakkede drittliners.
Og nej jeg er ikke SAS ansat.
Måske var det bedre om I hos ” Norwegian” behandlede jeres pax ordentligt i stedet for som skidt.

Gunnar
Gunnar

Ole, Den siste meldingen forklarer alt om hvor du er ansatt. Norwegian er kåret til Europas beste flyselskap, Europas beste lavprsiflyselskap, verdens beste flyselskap på low cost longhaul. Har en langdistansefte av moderne, nye fly. SAS tauer rundt med umoderne, 15-20 år gamle. Og hvor mange priser, valgt av passasjerne har de vunnet? – Enough said.

York
York

Du kan ikke forklare Gunnar fra Norwegians presseafdeling noget, han ser SAS ansatte alle steder.
De ca. 28 mill. passager SAS har, er alle rejsende SAS ansatte i Gunnar Skåneviks verden.

Gunnar
Gunnar

Nei, ikke alle steder. Men her ser jeg klart 2.

wpDiscuz