SAS chef: Lad os få rene linjer med Ryanair

7

ryanair Boeing B737-800SAS REAKTION: Koncernchef Rickard Gustafson kommenterede i går efter regnskabsrapport situationen med Ryanair i Danmark. EU bør afgøre.

Det er næppe nogen hemmelighed, at man i SAS meget nøje følger med i, hvad der sker i den retssag fagforeninger har rejst mod Ryanair på grund af manglende dansk overenskomst til medarbejdere i København.

Ryanair er en betydelig konkurrent, og selv om det næppe er forretningsmarkedet det irske selskab tager fra SAS, går der givetvis en del kunder den vej til lavpristerminalen.

I går i Stockholm svarede koncernchef Rickard Gustafson på et spørgsmål om situationen i Danmark efter retssagen forleden, hvor man nu venter en afgørelse om der legalt må arrangeres blokade, som følge af, at man skal følge den danske model.

”Jeg ønsker konkurrence velkommen, men det må være klart, hvad reglerne er. Det er det ikke i øjeblikket. Ryanair trodser dansk model og lovgivning på arbejdsmarkedet. Er det OK eller ej? Lad os få klar besked. Så vi finder ud af, hvad vi så skal gøre. Jeg vil ikke stoppe udviklingen, men blot konkurrere på lige vilkår. Den sag gælder hele Europa og derfor bør det baseres på en EU- afgørelse, ” sagde Rickard Gustafson i sit svar.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

7 Comments on "SAS chef: Lad os få rene linjer med Ryanair"

Notify of
avatar
Torben Vinther
Torben Vinther

Gustafson har jo fuldstændig ret… det bør løses på EU plan. Det er jo ikke Ryanair der er problemet, men den mulighed der er for “regel shopping” mellem de forskellige lande der er problemet. Derfor er det nødvendigt at det løses på EU plan således at der ikke bliver 28 forskellige særregler hvilket jo er helt umuligt at arbejde med. De eneste der får arbejde ud af det er advokater og retterne i de forskellige lande da det konstant vil give søgsmål om hvis regler der skal benyttes.

Jan
Jan

Hvis der skal være konkurrence på lige vilkår, så skal Ryanair også have Dansk statsgaranteret lån.
Når staten garanterer for lån til SAS, som de gjorde for ikke så længe siden på betingelse af at handlingsselskabet blev solgt, skaber det en meget skæv konkurrence.
Lige vilkår gælder begge veje.
For øvrigt bør garantien trækkes tilbage da SAS ikke har solgt SAS Ground Handling endnu efter to år. Lånet har de stadig.

Lars
Lars

check dine fakta.
Det var ikke et lån SAS fik.
Hvad kalder man det når Ryan får rabat fra kommunale lufthavne, og lufthavnen laver underskud på, prik det samme. Det er i hvert fald skatte yderne der betaler.

York
York

Ja helt fint at lade EU ordne det, men med den fart de arbejder dernede så bliver det ikke i vores tid.

pedersen
pedersen

Danske dommere ikke stort meget bedre!

SE210
SE210

Ryanair havde et overskud på 6 mia kr, men 3.6 mia kom fra kommunale lufthavne.

Andre selskaber får ikke samme støttepenge, og derfor er der ikke tale om fri konkurrence.

Pauline
Pauline

Lad DK komme ud af EU – så løser Ryainair sagevsig selv – og inden nogen mener vi skal være medlem F EU, så se på feks Norge – det går fint uden?

wpDiscuz