Så gik uge 37

cathay Airbus A330 nr 1000WEEKENDMAGASINET: Der er længere til Randers end på cykel – Frem og tilbage er lige langt for olietillæg med Cathay Pacific fra og til Hong Kong – Gør rejsebureauerne sig selv overflødige?

Af Ejvind Olesen

GODDAG MAND ØKSESKAFT: I en tid, da oliepriserne fortsat falder, brillerer Cathay Pacific med de mest besynderlige beslutninger. Passagerer som flyver med selskabet bl.a. fra Europa til Hong Kong efter 15. september afkræves et olietillæg på ca. 100 kr. Passagerer om bord på fly fra New York og Vancouver slipper med ca. 250 kr. (Hvorfor mon?). – Kun for indgående trafik er der olietillæg, fordi Luftfartsmyndighederne i februar besluttede, at der ikke skulle være tillæg ved rejse med fly fra Hong Kong. Til gengæld har Lufthavnenes organisation besluttet, at der skal betales et tillæg ”Three Runway System” på ca. 150 kr. pr. pax udrejse. Til South China Morning Post siger en repræsentant fra Cathay Pacific. ”Vi gør bare det samme, som så mange andre”. Goddag mand økseskaft!

NETHYGGE: Vi køber mere på nettet end nogensinde før, og rejsebranchen går i spidsen. Det siger i hvert fald salgschef i Payment Service, Henriette Høyer. ”Rejsebranchen var blandt de første til at gå online. Der er ingen grund til at skulle stå i en butik og købe sin rejse. Samtidig er det noget, der egner sig godt til at sidde hjemme om aftenen med familien og hygge sig med. Det er også let at sammenligne priser,” siger hun til BT. – Er det nu også rigtigt? Når Star Tour siger, at man kan se heftig aktivitet på nettet søndag aften, så ja. Men når man så har ekstra stort fremmøde i butikken om mandagen så nej. – Man må da håbe, at bureauerne er i stand til at forædle produktet, så det er nødvendigt at søge mere kontakt, ellers har de da overflødiggjort sig selv.

VRØVLETEKST: I min skoletid samlede vi en overgang på vrøvletekst. Desværre kan jeg kun huske to. Nemlig ”Der er længere til Randers end på cykel” og ”Det er koldere på landet end om sommeren. Nu har jeg fået en tredje. ”Sønderborg rykker tættere på San Fransisco”. En kampagne startet af Københavns Lufthavn i et samarbejde med Sønderborg. Og som det hedder ”Med et glimt i øjet” og sådan noget skal man altid have respekt for. Der er nok af dødssyge reklameslogans i den danske medieverden.  Alligevel en smule oversmart. Her er en helt ny: ”Der er længere til Tirstrup end med fly”.