Ryanair-lukning koster jobs i Billund

25
billund lufthavn, kjeld zacho jørgensen
Kjeld Zacho Jørgensen.

LUFTHAVNE: Fredag midnat i denne uge lukker Ryanair sin base i Billund Lufthavn pga. striden med den danske fagbevægelse. Lufthavnen havde sidste år 700 fuldtidsansatte. Ryanairs nedskæringer i Billund, hvor det er største flyselskab med over 20 pct. af passagererne, vil koste jobs, siger lufthavnens direktør.

”Ryanairs lukning af sin base kommer til at betyde noget fra vintersæsonen. De to små sommerruter til Kreta og Korfu, der lukker med denne måneds udgang, får ingen bemandingsmæssig betydning. Men de tre ruter, som ikke genåbnes fra vinterprogrammet, Budapest, Malaga og Tenerife, vil betyde, at vi efter sommerferien må se på vores omkostninger, desværre herunder til vores fastansatte.”

Det sagde Billund Lufthavns adm. direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, i går til standby.dk og tilføjede: ”De formentlig kommende reduktioner fra efteråret vil bl.a. berøre vores ufaglærte. Lige nu har jeg ikke flere informationer, men jeg synes, at en halvering af Ryanairs passagerer i Billund Lufthavn lyder lige pessimistisk nok, når man kigger på de bebudede ruteændringer og deres passagertal.”

Men faktum er, siger Kjeld Zacho Jørgensen, at når man mister status som base-lufthavn, bliver man bare en af mange hundrede lufthavne, Ryanair flyver til. Når man er en base, er man højere oppe på lystavlen hos Ryanair, der ønsker at dets baser vokser.

Fra natten til i går lukkede Ryanair sin base i Københavns Lufthavn – fordi selskabet og den danske fagbevægelse ikke kunne blive enig om dansk overenskomst for selskabets ansatte i Danmark.

Fredag lukker Ryanair sin base i Billund – i stedet vil lufthavnen blive betjent med fly fra dets baser uden for Danmark. To af de 14 sommerruter lukkes 30. juli, mens tre af fire vinterruter ikke genåbnes.

Her om sommeren har Ryanair tre Boeing B737-800 stationeret i Billund Lufthavn og 100 piloter og kabineansatte. Men midnat fredag i denne uge flyves de to til Ryanair-basen i Londons Stansted-lufthavn, mens det tredje overflyttes til Dublin.

Ryanairs beslutning ryster ikke Henny Fiskbæk, formand i HK Privat i Sydjylland, som repræsenter op mod 70 ansatte i check-in og butikker i Billund Lufthavn. Hun sagde i går til Ritzau: ”Der er intet overraskende i det. Når Ryanair ikke vil have overenskomst, er næstbedste løsning, at de flytter basen til et andet land.”

Afviklingen af Ryanair-basen i Billund Lufthavn vil ifølge Ryanairs personaledirektør koste op mod 400 afledte job i Jylland”.

”Det tvivler jeg meget på. Passagererne kommer jo stadig til Billund, selv om basen ligger et andet sted. Jeg er overbevist om, at det mere er en iskold kalkule, hvor Ryanair tilpasser kapaciteten til behovet. Og så bliver det brugt som et mediestunt i forbindelse med deres kamp mod en overenskomst,” siger Henny Fiskbæk.

Hun mener ikke, at fagforeningerne, som påstået af Ryanair, nedlægger arbejdspladser. ”Tværtimod kæmper vi med afsæt i den meget vigtige opbakning fra Arbejdsretten for nylig for at sikre danske jobs.”

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

25 Comments on "Ryanair-lukning koster jobs i Billund"

Notify of
avatar
Bjarne Rasmussen
Bjarne Rasmussen

Fagbevægelsen beviser endnu en gang, at den er den største skaber af arbejdsløshed herhjemme.

jørn
jørn
Hvor er det trist at læse alle de kloge menneskers meninger og holdninger til, hvad fagforeningerne er skyld i og hvor mange bonuskroner lufthavnsdirektøren mister (det er vel hans største problem i hans udtalelser) og kloge Åge (Jakob) fra Sydbank der taler om Europas største brand inden for billigrejser. Når Bjarne Rasmussen kommer med en kommentar som den ovenfor, så glemmer han samtidig, at det er tidligere generationer der har kæmpet for, at han har sit fede velbjerget liv. Havde vi forhold som dem Ryanair tilbyder, ville vi leve som i 1800 tallet. Jeg har svært ved at forstå, at… Read more »
Torben Vinther
Torben Vinther
Det kommer til at koste arbejdspladser i BLL og omegn hvis hullerne ikke bliver lukket hurtigt efter Ryanair.. hvor stort deres sommerprogram for 2016 bliver kan man jo ikke vide, bliver det alle ruter som fortsætter eller bliver der kun 4 tilbage !! LO mener de huller hurtigt bliver lukket, men husk lige på at da Cimber gik konkurs gik der 8 mdr bare at få lukket indenrigsruten til CPH. Jeg mener ikke at det er så enkelt bare at Ryanair forlader BLL da det også kan koste på længere sigt. Fra halvdelen af Jylland er der også muligheden for… Read more »
jørn
jørn

Torben det er ikke din mulighed for at finde gode priser på flyrejser jeg anfægter. Det er din moralske holdning til at nogle mennesker skal arbejde under urimelige forhold for at du og din familie kan komme billigt på ferie

Torben Vinther
Torben Vinther
Jørn: Hej, jeg mener ikke min moral fejler noget ved at benytte Ryanair !! problemet ligger mere i at der er alt for stor forskel på landene som er med i EU. En ung mand / kvinde fra østeuropa har ofte et bedre job ved Ryanair end ved at tage et job i hjemlandet som ufaglært eller skolelære… så det job som vi opfatter som dårligt kan faktisk være nogenlunde / ok set fra den anden side, så det har jeg altså ingen moralske skrupler med !! Ryanair overholder de regler der er i EU for ellers eksisterede de ikke… Read more »
Nomen Nescio
Nomen Nescio
Torben. Det har intet at gøre med, om en østeuropæer ansat i Ryanair, får en bedre løn end hvad personen kunne få derhjemme. At have base virksomhed her i Danmark er det samme som, at have sit virke her og dermed er man så også en del af det danske arbejdsmarked. Det er fair nok, at du vælger at gå efter det billigste. Det er et valg vi alle tager til dagligt, med en masse ting og sager. Men når man nu bliver bevidstgjort om et misforhold, er det noget egoistisk og snæversynet, at insistere på sin egen vedholdenhed. Så… Read more »
Ulla
Ulla

Uden en fagbevægelse havde mange danskere ikke haft råd til at rejse, og levestandarden for almindelige lønmodtagere havde været markant lavere. Intet er så enkelt.

Mikael
Mikael
Det er rigtigt, at fagbevægelsen historisk set har spillet en ekstremt vigtig rolle i forhold til vores velfærdsstat og naturligvis arbejdsmarkedet. I modsætning til lande som Tyskland, Frankrig og Italien har forhandlinger mellem arbejdsgivere og fagbevægelse endda resulteret i en fleksibilitet, der sætter firmaer i stand til at fyre folk, hvis det bliver nødvendigt. Dette var en strategisk beslutning (at acceptere) hos fagbevægelsen, der kunne have stået stejl på deres ligesom i de nævnte lande – men det gjorde de ikke og grunden var naturligvis et hæderligt og fornuftigt ønske om at fastholde arbejdspladser. Siden da er det strategiske udsyn… Read more »
SE210
SE210

Hvis Ryanair får lov til at køre sit løb, vil det på længere sigt medføre flere arbejdsløse. Fordi de selskaber, der rent faktisk betaler for Ryanairs ansatte må lukke. Så må skatteyderne træde til, og det har intet med fri konkurrence at gøre.

Mikael
Mikael

Skatteyderne kommer under alle omstændigheder til at betale, efterhånden som fagbevægelsen får jaget industrier ud af Danmark. Jeg har fuld forståelse for ønsket om en løn, man kan leve af – hvem har ikke det – men dels vælger ingen vel en løn, de ikke kan leve af, og dels har vi set, hvordan fagbevægelsens manglende tilpasning til tiderne lukker hele brancher: Skibsværterne og sømændene.

Man minds de udødelige ord “Operationen var en success, men patienten døde”.

Nomen Nescio
Nomen Nescio

Hvilke industrier bliver jaget ud?

Danmark fungerer fint, uden selskaber som disse. Det man skal spørge sig selv om, er hvilket samfund man vil have. Et samfund skabt af selskaber som Ryanair, som ikke har eller føler noget socialt ansvar, eller et samfund hvor firmaer ikke kan udnytte mennesker.

Hans Ole Sørensen
Hans Ole Sørensen

Fagbevægelsen arbejder naturligvis for, at det skal være muligt, at leve for den løn man får for at arbejde i Danmark.

Mikael
Mikael

Enig, men den bør også arbejde for at HOLDE arbejdspladser i Danmark. Hvad hjælper verdens bedste overenskomst, hvis arbejdspladserne forsvinder.

jørn
jørn
Mikael jeg synes at du har en meget negativ holdning til fagbevægelsen. De har trods alt kæmpet for de goder vi har i dag. Jeg vil gerne se danskerne aflevere en uges ferie for at blive konkurrencedygtige eller halvere barselsordningen med 6 måneder. Det handler ikke kun om billige flyvebilletter. Det handler om hele dit moralske ansvar i din hverdag. Når du går i supermarkedet, ser du så på om tingene kommer fra DK eller andre lande der er billigere i omkostninger. Om legetøjet er produceret under ordnede forhold eller om det kommer fra Kina. Vi sætter strenge miljøkrav til… Read more »
Mikael
Mikael

Prøv at læse mit svar ovenfor til Ulla. Jeg er ikke negativ overfor fagbevægelsens funktion og historie, men deres mangel på strategisk udsyn og interesse i medlemmernes fremtid. Det er mig en kilde til stadig undren, at flere – og især medlemmerne – ikke er bekymrede og/eller utilfredse.

Peter
Peter

Husk at en hel del personale i andre luftfartsselskaber mistede sine jobs i BLL da Ryanair begyndte flyve der.

Lars
Lars

Er der nogen der har tænkt over, hvor mange flyvende job, Ryanair har flyttet UD af Danmark?

Faye
Faye

han ser godt ud, synes jeg.

Jens Jensen
Jens Jensen
Da konkurrencen indenfor luftfart var på sit højeste kunne man flyve fra Bll/Cph/Aal for ca. 100 kr, en fuldstændig uholdbar situation, det var tilbage i 2008, alle lufthavne blev advaret mod dette, men man var bare i ekstase over de fine trafiktal. Sterling/Maersk kunne ikke konkurrerer mod den sociale dumping som Ryan og Norwegian bibragte markedet, derfor mistede over 1100 sit job da firmaet gik konkurs, en af Danmarks største konkurser, hvad tror i den har kostet skatteyderne, men pyt bare man kan få billetter til 100 kr. Endvidere hvor var hvor opbakningen fra Bll Lufthavn og Jyderne dengang? Nej… Read more »
EKCH
EKCH
Ingen grund til panik folks. Ryanair vender deres ruter om, således at de flyver ind og ud af CPH/BLL i stedet for at flyve ud og ind. Ryanair skal nok tilbyde billetter til rimelige priser fremover til danskere der ønsker en bred palette af valgmuligheder. Hvad har fagbevægelsen så fået ud af deres anstrengelser? INTET! Ryanair er her stadig, Ryanairs medarbejdere har stadig de samme kontrakter, og de rejsende har stadig de samme rejsemuligheder. Mon ikke det snart er på tide at fagbevægelsen og dens medløbere moderniserer sig lidt, og begynder at nytænke. International luftfart rækker LANGT ud over LO’s… Read more »
jens Jensen
jens Jensen
Der tager du fuldstændig fejl, hvorfor tror du Ryan har så mange baser. Ved at undvære baserne taber de på stordriftfordele, pris-forhandlinger med lufthavnene, gratis reklame ved garanti af gæste antal, længere til deres primære og sekundære destinationer, med andre ord man skal flyve længere for at komme ind på det Skandinaviske marked. Ingen mulighed for at flyve Skandinavien eller indenrigs, da første ben vil være f.eks fra Kaunas og det udfordrer ikke bare økonomien men også udnyttelse af crew og deres set-up, det er simpelthen ikke muligt at beflyve de samme ruter indenfor gældende hviletidsbestemmelser. Billund-Oslo 4 gange om… Read more »
EKCH
EKCH
Jens Jensen. Nonsens. Du bør forholde dig til fakta. Ligesom fagbevægelsen benægter du fakta, og du har ikke sat dig grundigt nok ind i Ryanairs koncept, og den måde Ryanair tjener deres penge på. Ifølge FR’s egne medarbejdere, har FR aldrig taget særlig hensyn til passagerers ”normale” rejsemønstre. Til gengæld går de højt op i at udnytte deres fly og medarbejderes tjenestetid i løbet af et døgn maksimalt. Ryanair ved godt de ikke er ”The Business Mans Airline”. Det betyder, at hvis priserne og produktet ellers giver value for money, så skal passagererne nok tilpasse sig Ryanairs schedule, og ikke… Read more »
Nomen Nescio
Nomen Nescio

EKCH:

Hvad er dit svar til Jens?

Gunnar
Gunnar

Who cares about Ryanair?

Jens Jensen
Jens Jensen
EKCH. Du blander æbler og pærer sammen, men dig om det. Fakta er at Ryan-Air kan tilbyde billige billetter fordi deres business model bygger på social dumping, noget ingen kan konkurrere mod, hvis du bifalder dette produkt må jo betyde at du selv er klar til at arbejde under samme vilkår. Korrekt, Ryan-air udnytter deres flåde på bedste vis, derfor er netop mange baser rygraden i deres model. Når man begrænser Ryan-Airs adgang til baser betyder det at de ikke kan opretholde deres trafikmønster. Deres erklærede mål med baser i Skandinavien var netop at konkurrerer direkte mod Sas og Norwegian.… Read more »
wpDiscuz