Ryanair kræver stop for dusørjægere

ryanairLUFTFART: Det er næppe lovligt, når Ryanair i nye erstatningsregler kræver, at forsinkede flypassagerer ikke må bruge dusørjæger-firmaer – før Europas største discount-selskab har haft 28 dage til at løse klagen.

For at have ret til kompensation ved et forsinket fly, ifølge EU-regel 261 om nægtet ombordstigning, kræver Ryanair nu, at den rejsende først skal henvende sig direkte til Ryanair og vente 28 dage på et svar. Først derefter kan en tredjepart – f.eks. et dusørjægerfirma – aktiveres.

Fra danske Flyforsinkelse.com, siger adm. direktør, Johan Fugman, at Ryanair hermed gør noget, de ikke har lov til.

”Ryanairs nye tilføjelser i vilkår og betingelser bidrager til at forhindre passagerer i at modtage kompensation – det er i strid med EU-forordningen,” siger han til E24.no

Hans Christian Steensrup, Flyforsinkelse.coms norske advokat, er ikke i tvivl om, at Ryanair handler ulovligt.

Til spørgsmål fra E24.no, om Ryanair bryder loven ved at have indført de nye regler, siger Ryanairs kommunikationschef, Robin Kiely:

”Ryanairs vilkår og bestemmelser er helt lovlige. De er lavet for sikre vores passagerer, at vi giver dem 100 pct. kompensation i forhold til EU261 – uden at de skal betale noget ekstra til en tredjepart, en dusørjæger.”