Ryanair kan have en sag mod danske borgmestre

5
Frank Jensen.
Frank Jensen.

FLYSELSKABER: Forbud fra borgmestre i bl.a. Storkøbenhavn mod at bruge Ryanair på kommunale tjenesterejser kan give Danmark ballade i EU. ”Jeg vil blive forbløffet, hvis København og andre kommuner kan slippe af sted med dette,” siger ekspert i EU-ret.

Et par døgn efter Ryanair i ironiske ”annoncer” takkede Københavns overborgmester, Frank Jensen, for den omtale, hans forbud mod at bruge selskabet på kommunale tjenesterejser havde givet, ændrede Ryanair kurs og klagede over samme forbud til EU Kommissionen.

Nu mener Europas største flyselskab, der sidste år havde over 90 mio. passagerer, at de storkøbenhavnske kommuner ”bryder EU-loven ved at forbyde deres ansatte på tjenesterejser at rejse med flyselskabet.”

Arbejdsretten kommer måske på sit møde 15. juni med kendelse om, hvorvidt det er lovmedholdeligt efter dansk lovgivning at indlede konflikt mod Ryanair, fordi selskabet ikke vil indgå dansk overenskomst for sine piloter og kabineansatte i København.

Ud over Københavns Kommune har Albertslund, Ballerup, Brøndby, Hvidovre, Ishøj, Ringsted, Roskilde og Tårnby kommuner besluttet ikke at bruge Ryanair til tjenesterejser.

Berlingske skriver, at Ryanair har gode kort i sin kamp mod kommunerne. EU-Kommissionen vil med stor sandsynlighed banke borgmestrene på plads så de må ophæve deres forbud mod brug af Ryanair, vurderer ekspert i EU-ret, lic.jur., Peter Vesterdorf. Han har beskæftiget sig med EU-ret i årtier, heriblandt handelshindringer og konkurrenceret. Han siger til Berlingske: ”Jeg vil blive forbløffet, hvis København og andre kommuner kan slippe af sted med det her. Der er tale om forhold, der kan være i strid med adskillige bestemmelser i EU-traktaten, direktiver og forordninger.”

Frank Jensen begrundede overfor Berlingske sit forbud om at ingen af kommunens over 45.000 ansatte må flyve med Ryanair ved at sige: ”Social dumping er noget svineri, som vi slår hårdt ned på i København. Derfor stiller vi krav til alle, der vil levere til kommunen, herunder flybilletter, at de skal tilbyde deres ansatte ordentlige løn- og arbejdsforhold. Dermed har vi et forbud mod at flyve med Ryanair.”

Men Frank Jensen og andre borgmestres boykot af Ryanair kan være et brud på EU-lovgivningen og Ryanairs frie udveksling af tjenesteydelser i Danmark. Peter Vesterdorf ser det ”som yderst sandsynligt, at Danmark vil blive dømt for at hindre tjenesteydelsernes fri bevægelighed.”

Frank Jensen har over for Berlingske forklaret, at kommunen har generelt forbud mod, at de ansatte køber flybilletter fra et selskab uden ordentlige arbejdsforhold. Frank Jensen henviser til, at kommunen via rammeaftaler i SKI – Statens og Kommunernes Indkøbs Service – anvender arbejdsklausul i henhold til ILO-konvention nr. 94, der stiller krav om ordentlige løn- og arbejdsforhold.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

5 Comments on "Ryanair kan have en sag mod danske borgmestre"

Notify of
avatar
Christoffer
Christoffer

Tjaeh… og Frank Jensen kan starte en sag mod Ryanair for at bruge ham i en af deres reklamer uden hans samtykke…

Hvor er Ryanair da det mest lusede og dobbelt moralske flyselskab der findes…

Bjarne Jensen
Bjarne Jensen

Hvorfor skal mine kommunale skattekroner understøtte et foretagende som ikke vil tegne overenskomst?

M.M.
M.M.

Tjaeh – og hvor har Hr. Frank Jensen og alle de andre råd til at fravælge den billigste pris så længe man bare bruger eller snakker om skatteydernes/kommunernes penge. Husk de ansatte hos Ryanair har vel selv sagt OK til selskabets etik og vilkår ellers ville de vel ikke være ansat, de er vel ikke blevet truet til ansættelse. Husk kommunerne og skatteydernes sparede penge ved at bruge RYANAIR kan bruges på ældre, børne og sundhedsområdet.

SE210
SE210
M.M. Ryanair flyver hovedsageligt til mindre kommunale lufthavne. Mange af dem har været hendøende, men får et midlertidigt revival med Ryanair. Det er dog ikke ensbetydende med, at Ryanair bidrager med noget. De betaler ikke noget, men kræver derimod % af det ene og det andet (tax-free, parkering osv). Set i det store billede skaber Ryanair ikke noget, og når de forlader lufthavnen igen minder den om en græsmark, der har været angrebet af græshopper. Og Ryanair er rejst videre på jagt efter en ny græsmark, de kan hærge. De koI mange tilfælde betaler kommunerne Ryanair penge til markedsføring –… Read more »
Kaj Spangenberg
Kaj Spangenberg

Det er da fuldkommen vanvittigt, hvis EU kan bestemme, hvem man skal købe sine varer og tjenesteydelser hos. Danmark må alliere sig med Cameron og få begrænset EU´s voldsomme appetit på at blande sig i suveræne staters indre anliggender.

wpDiscuz