Qatar Airways overvejer farvel til Oneworld

qatar airways A350 XWBFLYSELSKABER: Qatar Airways’ koncernchef er vred over, at den amerikanske partner i Oneworld-alliancen, American Airlines, er med til at prøve at blokere for, at bl.a. Qatar Airways må flyve så meget på USA. Det kan få flyselskabet til at forlade Oneworld.

”Luftkrigen” mellem navnlig USA’s tre store flyselskaber, American, Delta Air Lines og United, og de tre såkaldte MEB (Middle East Big) 3, Emirates, Etihad og Qatar Airways fortsætter.

De amerikanske selskaber siger, at MEB3-selskaberne på forskellig vis har fået mindst 40 milliarder dollars i statsstøtte fra deres ejere, så de dermed kan konkurrere på unfair vilkår. Ligeledes ønsker de amerikanske flyselskaber begrænsninger for, hvor meget MEB3-selskaberne må flyve til USA.

Til BBC sagde Qatar Airways’ koncernchef, Akbar Al Baker i går, at han overvejer at trække Qatar Airways ud af Oneworld-alliancen. Han sagde, at Qatar Airways var blevet inviteret til optagelse i Oneworld af American Airlines, der også havde sponseret Qatar Airways’ optagelsesperiode.

“Men når nu American er med til at blokere for at vi kan udvikle os, så har jeg svært ved at se, hvilken glæde vi har af vores medlemskab,” sagde Akbar Al Baker bl.a.

Han har også bedt IATA, International Air Transport Association, der tæller over 250 ruteflyselskaber verden over, om at gå ind i sagen. Navnlig fordi de amerikanske flyselskaber ønsker Open Skies-aftalerne mellem Nordamerika og MEB3-landene genforhandlet for at få stækket MEB3-selskabernes ekspansion på bl.a. USA.

”Men enhver tilbagerulning af Open Skies-aftaler vil påvirke hele verdens luftfartsmiljø med fare for stadig flere protektionistiske tiltag,” lød det fra Al Baker under det igangværende IATA-topmøde i Miami.

IATA’s generaldirektør, Tony Tyler, sagde, at IATA støtter liberalisering samt fri og fair konkurrence, men at IATA intet mandat har til at blande sig i en sådan sag.

Doug Parker, koncernchef for American Airlines og ligesom Qatar Airways med i Oneworld-alliancen, sagde, at USA må håndhave sin handelspolitik.

“Vi (de tre store USA-flyselskaber, red) har fremlagt beviser til USA’s regering på, at andre lande giver statsstøtte til deres flyselskaber, der flyver til USA,” sagde Doug Parker og tilføjede, at USA’s myndigheder arbejder med problemstillingen og kommunikerede hyppigt med de amerikanske flyselskaber – men han vidste ikke, hvornår der kommer en kendelse fra de amerikanske myndigheder i sagen.