Passagerfly får sporingssystem

Air France AF447 fly styrtLUFTFART: Flyselskaber skal have teknologi, så fly kan spores i områder uden radardækning, lyder nyt EU-krav. Baggrunden er bl.a. forsvundne Malaysia Airlines MH370 – samt Air France AF44, som det tog to år at finde.

Med EUs nye krav får flyselskaber tre år til at installere nye sporingssystemer, så passagerfly kan spores over områder uden radardækning, f.eks. oceaner.

Ligeledes skal passagerfly indenfor de næste tre år have hyppigere opdateringer om deres position.

Baggrunden for de nye krav er, at Malaysia Airlines MH370 med 239 personer ombord forsvandt for over et år siden. Boeing B777’en skulle flyve fra Kuala Lumpur til Beijing.

Den dag i dag ved ingen hvor flyet er. Myndighedernes info er, at det landede ud for Australiens vestkyst, men der er aldrig kommet konkrete beviser.

EUs krav om nye regler kommer med anbefalinger fra FNs flyagentur ICAO om nye globale flystandarder. De stammer også fra Air France AF447, der i 2009 forsvandt over Atlanterhavet mellem Brasilien og Paris. Flyet blev først lokaliseret efter to år.

Ligeledes skal længden af en cockpit voice recording øges fra de nuværende to timer til 25 timer og batterierne skal fremover holde op til 90 dage, skriver Reuters.