Øget fokus på handicappede passagerer

Dublin Airports direktør Vincent Harrison (til venstre) fik overrakt Accessible Airport Award af Yannis Yallouros fra EDF.

Dublin Airports direktør Vincent Harrison (til venstre) fik overrakt Accessible Airport Award af Yannis Yallouros fra EDF.

LUFTFART: Stadig flere flypassagerer har behov for assistance, og Europas lufthavne forsøger i stigende grad at imødekomme dem.

I år er det 10 år siden, EU vedtog regler, som skal sikre rettigheder for handicappede og passagerer med nedsat mobilitet i forbindelse med flyrejser. Siden er efterspørgslen på assistance steget støt i lufthavne over hele Europa, mens lufthavnene har øget deres fokus på at fjerne barrierer for disse passagerer og hjælpe dem på vej i lufthavnen.

Det afspejlede sig ved prisuddelingen, da lufthavnsorganisationen ACI Europe holdt generalforsamling i Athen i denne uge. Her blev den nystiftede Accessible Airport Award for første gang uddelt, og den gik til lufthavnen i Dublin. Den irske lufthavn hædres for fremragende handicapfaciliteter og et højt serviceniveau over for passagerer, som har brug for assistance i forbindelse med flyrejsen.

Organisationen European Disability Forum (EDF) er medstifter af den nye pris. Ifølge EDF er forholdene for handicappede forbedret betydeligt i de seneste år, men organisationen ser stadig eksempler på, at handicappede nægtes boarding, fx på grund af en førerhund, eller ikke får den assistance, som de har brug for i lufthavnen.

Ifølge ACI Europe er et af de væsentligste problemer, at flyselskaberne ikke altid adviserer lufthavnen på forhånd om passagerer med behov for assistance. Andelen af passagerer med behov for assistance, som anmeldes på forhånd, ligger i hovedparten af de europæiske lufthavne på 60-90 procent, og i en femtedel af lufthavnene er andelen under 60 procent. De manglende anmeldelser giver lufthavnene store udfordringer med at planlægge servicen.