Øget fokus på handicappede passagerer

4
Dublin Airports direktør Vincent Harrison (til venstre) fik overrakt Accessible Airport Award af Yannis Yallouros fra EDF.
Dublin Airports direktør Vincent Harrison (til venstre) fik overrakt Accessible Airport Award af Yannis Yallouros fra EDF.

LUFTFART: Stadig flere flypassagerer har behov for assistance, og Europas lufthavne forsøger i stigende grad at imødekomme dem.

I år er det 10 år siden, EU vedtog regler, som skal sikre rettigheder for handicappede og passagerer med nedsat mobilitet i forbindelse med flyrejser. Siden er efterspørgslen på assistance steget støt i lufthavne over hele Europa, mens lufthavnene har øget deres fokus på at fjerne barrierer for disse passagerer og hjælpe dem på vej i lufthavnen.

Det afspejlede sig ved prisuddelingen, da lufthavnsorganisationen ACI Europe holdt generalforsamling i Athen i denne uge. Her blev den nystiftede Accessible Airport Award for første gang uddelt, og den gik til lufthavnen i Dublin. Den irske lufthavn hædres for fremragende handicapfaciliteter og et højt serviceniveau over for passagerer, som har brug for assistance i forbindelse med flyrejsen.

Organisationen European Disability Forum (EDF) er medstifter af den nye pris. Ifølge EDF er forholdene for handicappede forbedret betydeligt i de seneste år, men organisationen ser stadig eksempler på, at handicappede nægtes boarding, fx på grund af en førerhund, eller ikke får den assistance, som de har brug for i lufthavnen.

Ifølge ACI Europe er et af de væsentligste problemer, at flyselskaberne ikke altid adviserer lufthavnen på forhånd om passagerer med behov for assistance. Andelen af passagerer med behov for assistance, som anmeldes på forhånd, ligger i hovedparten af de europæiske lufthavne på 60-90 procent, og i en femtedel af lufthavnene er andelen under 60 procent. De manglende anmeldelser giver lufthavnene store udfordringer med at planlægge servicen.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

4 Comments on "Øget fokus på handicappede passagerer"

Notify of
avatar
JOHA
JOHA
Stigningen kan skyldes, at flere og flere oplever fordelen ved at blive kørt uden om alle køer, komme først ombord mm. Jeg har – desværre – ofte set, det jeg tillader mig betegne som misbrug af en ellers rigtig fornuftig ordning. Når den ene ægtefælle skal benytte kørestols service i lufthavnen vil den anden ægtefælle også. Så kan de følges ad genne hele ‘systemet’. Forståeligt, men altså misbrug. Mit forslag er, at der børe foreligge en lægeattest for at man er berettiget til ‘speciel service’ ala kørestol ol. i lufthavnen. Det synes heller ikke rimeligt, at fordi én person i… Read more »
Mikael
Mikael

Det svarer fint til mine observationer og jeg må tilføje, at det helt overvejende er folk fra det indiske subkontinent, der rekvirerer kørestol, selv om de går fint så snart de har passeret tolden.

Ghita Tougaard
Ghita Tougaard
Så er jeg altså den ægtefælle du kalder en misbruger, det føler jeg bestemt ikke selv jeg er. Jeg rejser med min ægtefælle og vi har meget lyst til og brug for at følges ad. Vi føler det er et kæmpe privilegium at vi stadig kan rejse og få hjælp i lufthavnen. I mange lufthavne har jeg spurgt om vi selv må låne kørestolen og fragte os igennem hele systemet – det må vi nogen steder, andre steder ikke. Der hvor vi ikke må, må vi så vente i ankomsthallen til sidste øjeblik, hvor der så kommer en lufthavnsmedarbejder og… Read more »
Christian Petersen
Christian Petersen

Et mindre gebyr på servicen ville nok sortere “gratisterne” fra. Eks. 50-100 kr. som alle vil have råd til at betale – og ellers har man jo nok ikke råd til at rejse alligevel? Der er rigtig mange der udnytter servicen da den er gratis – vupti fri assistance, hjælp til at komme igennem lufthavnen og med håndbagagen (som typisk er stor og tung!), først ombord, ekstra opmærksomhed osv. – dette går jo også ud over de passagerer som har et reelt behov!

wpDiscuz