Nye klager over rejsebureau

ef-sprogrejser-education-first-640x218REJSEBUREAUER: Det synes at sejle for EF (Education First) Sprogrejser, der ikke holder hvad rejsebureauet lover. Den adm. direktør tilbød kritisk familie en halvering af rejseprisen – hvis den ikke udtalte sig til TV2.

Den adm. direktør for EF Sprogrejser, Niels Bo Daugaard, tilbød i weekenden det halve af beløbet tilbage for en mislykket sprogrejse til England, mod at familien sagde til TV2, at den alligevel ikke ønskede at udtale sig.

Flere danske familier fortalte i weekenden TV2 om deres børns dårlige oplevelser med EF Sprogrejser, der er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening. På EF (Education First) Sprogrejsers hjemmeside lover rejsebureauet ellers: ”Alle værtsfamilier er nøje udvalgt af vores erfarne EF-personale.”

Men TV2 giver, efter kontakt til flere desillusionerede kunder, mange eksempler på, at EF svigter sine løfter.

Se mere på TV2s hjemmeside.

Adm. direktør for EF, Niels Bo Daugaard, vil ikke udtale sig, men blot siger i en mail: ”Vi har i 50 år sendt mange tusinde elever på sprogrejse. Vi er derfor kede af, at nogle ikke har levet op til de høje forventninger, vores elever med rette har til en sprogrejse med EF, og derfor er vi i dialog med familierne og vores afdeling i London og i den proces vurdere om der er grundlag for kompensation.”

Sidste måned kritiserede Forbrugerombudsmanden EF (Education First) Sprogrejser for at overtræde markedsføringsloven – og indskærpede reglerne overfor rejsebureauet og en 17-årig videoblogger.

Det fremgår ikke tydeligt af bloggerens videoer på YouTube, at det er reklame for EF Sprogrejser og det er skærpende omstændighed, at videoerne henvender sig til børn og unge, lød det fra forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

En 17-årig videoblogger, ”Julia Sofia” har lavet videoer om at tage på sprogrejse efter aftale med EF Sprogrejser. Ifølge markedsføringsloven skal reklame være tydeligt markeret. Dette krav skærpes i denne sag, fordi EF Sprogrejser tilbyder produkter til børn på helt ned til 10 år.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen: ”Det skal stå lysende klart, hvornår et indslag står for en videobloggers egen regning, og hvornår det er en reklame, et firma har betalt for.”

”Når indholdet både er rettet mod børn og unge, er det ekstra vigtigt, at ingen kan være i tvivl om, at de ser en reklame og ikke en glad pige, der fortæller, hvor sjovt hun har haft det på en sprogrejse,” lød kritikken.