Ny Nordsøaftale god for helikopterfirma

Susanne Hessellund.

LUFTFART: Det største danskejede helikopterselskab er glad for ny aftale om ekspansion på det største danske oliefelt, og tror det vil give øget beskæftigelse.

”Nordsøaftalen er dejlig for alle involverede,” siger Susanne Hessellund, ejer af og adm. direktør for det største danskejede helikopterfirma, Bel Air fra Esbjerg, til standby.dk

Den nye såkaldte Nordsøaftale kom på plads sidste uge efter forhandlinger mellem Finansministeriet og DUC, Dansk Undergrunds Consortium. DUC’s største aktionær er hollandske Shell med 37 pct., de øvrige er den danske stat, A.P. Møller-Mærsk og amerikanske Chevron.

Den nye Nordsøaftale drejer sig om Danmarks største gas- og oliefelt, Tyra, 225 km vest for Esbjerg. Med den nye aftale skal DUC investere 30 milliarder kr. Som modydelse for investeringerne får virksomhederne i DUC mere lempelige afskrivnings- og skattevilkår, oplyses det.

”Jeg ved ikke, hvor meget den nye aftale vil betyde for os, men den vil give øget aktivitet og sandsynligvis en del ekstra flyvninger. Aftalen er kærkommen, for vi kan mærke at produktionen i den danske del af Nordsøen er gået ned de seneste år. Det har betydet færre flyvninger for os på dette forretningsområde,” siger Susanne Hessellund, der også er helikopterkaptajn i Bel Air.

Omvendt har Bel Air haft flere ad hoc-flyvninger for andre kunder end forventet. Ligeledes har det danske selskab haft en del ekstra flyvninger i den tyske del af Nordsøen samt for Maersk i den danske sektor.

Disse kom bl.a. efter en helikopter af typen EC225, også kendt som Super Puma, i april sidste år havarerede over land på flyvning fra norsk olieboreplatform til Bergen.

Alle 13 ombord omkom, og de norske myndigheder har siden haft flyveforbud for helikoptertypen. Selskabet NHV i Danmark benyttede tidligere denne type – da den blev grounded, formåede Bel Air at udføre alle operationer ud af Esbjerg i en periode, hvilket gav væsentlig øget produktion for Bel Air.

Vil gerne udvide i udlandet

Bel Air har i dag tre store helikoptere af typen AW189 – med god plads til 16 passagerer og de to piloter, mens selskabets tre mindre AW139 kan rumme 12 passagerer og to piloter. Bel Air har 75 medarbejdere, over halvdelen er piloter og mekanikere.

”Jeg tror den nye Nordsøaftale vil betyde meget mere trafik for os. Vi byder i denne tid på kontrakter i udlandet – får vi dem, kan vi få behov for at udvide,” siger Susanne Hessellund.

Bel Air var i 2013 søsætningskunde for den store AW189-helikopter, der fremstilles på Leonardo-fabrikken i Italien.

”Alle nye fly- og helikoptertyper har børnesygdomme, men der har været bemærkelsesværdigt få med AW189 i forhold til, at det er en helt ny type; vi har allerede fløjet godt 6.000 timer med vores tre eksemplarer – uden store udfordringer.” siger Susanne Hessellund og tilføjer: ”Fordi vi var første operatør af typen og har fantastiske statistikker for driften, har vi mange besøg fra andre helikopterselskaber, der overvejer typen.”