Ny kæmpe hotelhandel

Accor hotelsHOTELLER: Europas største hoteloperatør køber tre kendte internationale hotelvaremærker for ca. 21 milliarder kr. Dermed kan kæden vokse i bl.a. USA og Asien.

Den franske hotelgigant Accor overtager tre verdenskendte hotelvaremærker, Fairmont, Raffles og Swissotel. Det sker for at ekspandere i USA og Asien, men også for at gøre sig stærkere overfor de såkaldte OTAer, onlinebookingmaskiner, som hotels.com, booking.com osv., samt firmaer som Airbnb, der udlejer privatboliger til f.eks. ferierejsende.

Accor-koncernen, der tidligere havde hoteller i Danmark, køber de tre varemærker af bl.a. Qatar Investment Authority og Prince Alwaleed Bin Talal’s Kingdom Holding. To af sælgerne vil fremover eje hhv. 10,5 og 5,8% af de tre solgte hotelkæder, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Accor-koncernen har også varemærker som Ibis og Sofitel med 3.800 hoteller verden over.

Fairmont, Raffles og Swissotel omfatter over 100 luksushoteller, bl.a. Savoy i London, Plaza Hotel i New York og Raffles i Singapore.

Sidste måned købte Marriott International hotelkoncernen Starwood Hotels, der bl.a. tæller Sheraton, for ca. 85 milliarder kr.