Norwegian politianmeldt i Norge

10

norwegian dreamliner gatwick lufthavnFLYSELSKABER: Norwegian omregistrerede i sommer seks Dreamliners fra irsk til norsk register, men beholdt de asiatiske og amerikanske besætninger. Dermed bryder Norwegian norsk lov – og laver social dumping, mener Norsk Cockpit Forbund. Det afviser flyselskabet.

Juristerne i Norsk Cockpit Forbund mener norskregistrerede fly er norsk territorium, og at der dermed kræves besætningsmedlemmer med gyldig norsk opholdstilladelse – selv om flyene bruges udenfor Norge, f.eks. til at flyve fra England til USA.

”Derfor vil vi politianmelde Norwegian,” siger formand for Norsk Cockpit Forbund, Rune Sundland, til dagbladet.no – fagforeningen hører under norsk LO.

Norwegians langruter er populære blandt rejsende til f.eks. Bangkok og navnlig USA, men flyselskabet har længe mødt massiv modstand fra fagforeninger og andre, som frygter social dumping og tabte arbejdspladser når Norwegian bruger kabineansatte fra Asien.

Norwegians kommunikationschef, Lasse Sandaker-Nielsen, afviser kritikken. ”Norwegian er et af de flyselskaber, som har bidraget med størst ny beskæftigelse i europæisk luftfart de seneste år gennem baseåbninger i England og Spanien. Så den anklage falder på sin egen urimelighed,” siger han.

Norwegian har i dag otte B787-8 Dreamliner – og bestillinger på 11 B787-9 Dreamliner, de leveres fra næste år og frem til 2018.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

10 Comments on "Norwegian politianmeldt i Norge"

Notify of
avatar
Insider
Insider

Det her er et eksempel på, hvordan Norwegian’s longhaul afdeling ER et mønster-eksempel på social dumping og på sin egen måde værre end Ryanair. De skaber INGEN mer-værdi i Skandinavien, men rigtig nok, lidt lavt-lønnede stillinger i Thailand og Spanien. Præcis som Ryanair, så tror de, at de fleste kunder ikke kan eller vil gennemskue dette. Forkert (håber jeg).

EKCH
EKCH

Nogle kalder det social dumping, andre kalder det smart og nutidigt købmandsskab! Lidt ligesom den evige diskussion om terrorister versus frihedskæmpere. Vi må vist blot konstatere, at det handler om øjnene der ser! SAS bruger selv alle mulige krumspring for at spare penge i forhold til overenskomsterne i SAS og konkurrencen generelt. Se bare på indlejning af JetTime, køb af Cimber A/S m.fl. Her anvendes besætning og SAS bemalet materiel til langt billigere omkostninger, end SAS Core kan producere til – hvad vil INSIDER kalde denne form for forretningsmodel?

/EKCH

Björn
Björn

Billigare kostnader, ja men besättningen har här i alla fall europeiskt arbetstillstånd. En VÄLDIGT stor skillnad.

EKCH
EKCH

Det argument holder jo ikke Bjørn. Ryanairs piloter og kabinemedarbejdere på baserne i CPH og BLL kom alle fra europæiske medlemslande (mange fra DK), men det blev som bekendt alligevel kaldt social dumping! Vi må vist bare konstatere, at det som jeg nævner, gælder om øjnene der ser. Luftfartsbranchen er tilsyneladende en svær størrelse at regulere til alles tilfredsstillelse! Specielt hvis man ikke er indstillet på moderne internationale markedsvilkår!

Diavel
Diavel

Social dumping af værste skuffe er præcis hvad”Norwegian” bedriver.
For den brovtende Hr. Kjos gør præcis som det passer ham. Norske politikere ser igennem fingre med at han bryder reglerne. Desværre er flertallet hans passagerer fuldstændigt ligeglade.

Gunnar
Gunnar

Nå må du ta det med ro. Pinlig at SAS holder med sine løgner og skriker om Norwegian dag ut og dag inn! Kan du snart fokusere på det flyselskapet som driver med ulovligheter.?SAS anmeldelse er ikke verdt noe som helst.

Joha
Joha

Påstand: mere end 80% af pasagererne er LO medlemmer! Glem alt om ‘social dumping’ – vend Jer til den globalisere verden, den er kommett for at blive! Joha

Björn
Björn

Norwegian är det enda europeiska flygbolag som använder asiatisk billigarbetskraft mellan Europa och USA. Det handlar uteslutande om att skaffa sig konkurrensfördelar över andra flygbolag.

Norwegians billigcrew har inte europeiskt arbetstillstånd trots att detta krävs på norskregistrerade flygmaskiner, enligt norsk lag.

Hade det suttit thailändsk billigarbetskraft och jobbat i en fabrik utanför Oslo eller Köpenhamn, hade det varit ett jäkla liv. Det här är samma sak eftersom Norwegian är en europeisk (norsk) “fabrik”.

JABK
JABK

Flertallet af passagerene er ikke ligeglade, – de er derimod glade for de lave priser og gode service.

peder lund nielsen
peder lund nielsen

Det er ret enkelt Norwegian bryder loven og sådan er det og det er jo ikke andre forundt bare at bryde loven som det passer dem.
Klart at det ikke kan tillades i et normalt retssamfund så enten må indhyrning af medarbejdere
uden arbejdstilladelse ophöre eller også må loven lave om.

wpDiscuz