Nordmænd er gode til at spænde ben for sig selv

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Et flertal bakker op om den norske regerings forslag om en miljøafgift på flyrejser i Norge. Sådan noget har det med at brede sig. Set i det lys er det godt, vi lige har hørt om den danske regerings satsning på luftfart.

Af Ejvind Olesen

Den norske regering går nu stik imod alt, hvad der præger luftfarten i øjeblikket. Forbrugerne nyder godt af billigere flyrejser end nogensinde. Når der dukker forslag op om forhøjede afgifter, for eksempel i lufthavne i Storbritannien, følger massive protester fra lufthavne, flyselskaber og passagerer.

Velkendt er den daværende miljøkommissær Connie Hedegaards forsøg på at diktere hele verden en afgift for CO2-udslip fra flytrafikken også uden for EU. Det blev ikke til noget efter heftig kritik fra USA, Kina, Indien og Brasilien. Så måtte selve danske Connie give sig.

Nu kommer så Norge, når Stortinget forventeligt vedtager en miljøafgift på flyrejser på 65. kr. pr. strækning og på alle rejser fra Norge. Vi kender den fra Danmark med 75. kr. pr. rejse ud og hjem. Det var ved at kvæle en på det tidspunkt presset indenrigstrafik. Først efter flere års politisk kamp lykkedes det at få den aflivet. Meget imod venstrefløjens vilje.

Som EU-politiker Margrethe Auken sagde til mig på en flyrejse til Bruxelles: ”Jeg cyklede gerne fra København, hvis det bare ikke tog så lang tid.”

Hvorfor nu det med benspænd? Fordi det notorisk fører til højere priser og lavere trafik. Og er det lige det nordmændene – med Norwegian og SAS på hjemmebane – har brug for?

Politikerne drømmer, i følge norske medier, om en ekstra mia. norske kroner på den konto, selv om man mildt sagt svømmer i penge fra olien, men ikke tør bruge dem af frygt for inflation.

Værre endnu bliver det næsten, når der også skal lægges ekstra moms på tog bus og færger. Kan Hurtigruten holde til det? Kan turismen, som i forvejen må betale skyhøje priser på hoteller, restauranter, taxaer etc.?

Vi er nogen, der husker, da de norske afgifter sidst spændte ben for flytrafikken i Norge med en afgift på alle flysæder ud af norske lufthavne. Fordi tomme sæder belaster miljøet mest. Og et ruteselskab har typisk en gennemsnitsbelægning på 75-80 procent. Det fik flere udenlandske selskaber til at droppe transitstop i Oslo i en periode.

På en sådan dag er det godt at vide, at den danske regering satser på luftfarten som vækstområde. Til akkompagnement af det, vil en ekstra afgift som i Norge, være et rigtigt dårligt signal.

God Weekend.