Næppe succes for mere EU i europæisk luftfart

emirates deltaTORSDAGSKLUMME: Nu går både EU og de store flyselskaber i USA til angreb på Golfens flyselskaber og kræver fair konkurrence, ligesom EU vil forhandle på alle 28 landes vegne. Det er der minimale chancer for.

Af Ejvind Olesen

Næsten samtidig går såvel USAs store netværksselskaber anført af Delta Air Lines og EU Kommissionen til angreb på de succesrige Golf-selskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad.

I USA er kravet til præsident Obama og Kongressen, at Open Skies tages op til revision med indskrænkninger af Golf-selskabernes rettigheder. ”De stjæler vores trafik”, lyder det mere eller mindre direkte.

Og de samme krav kommer fra EU Kommissionen og med de helt samme begrundelser.

Det er ikke fair konkurrence. Oliestaternes selskaber betaler ikke skat, har mere eller mindre gratis brændstof, har langt mere fleksible personaleordninger og lavere løn og helt uacceptable krav til de ansatte. Under graviditet for eksempel.

Præsident Obama lytter sikkert pænt til Delta-holdet, men foretager sig intet. For som en kommentator skrev på amerikansk hjemmeside: ’USA flyselskaberne forsvarer deres aktionærer. Golfselskaberne deres passagerer’.

I den ny luftfartsstrategi fra EU vil transportkommissæren bede eurolandene om at måtte forhandle luftfartsaftaler på alle landes vegne, som man har gjort med USA og Canada og pt. forhandler med Brasilien.

Til gengæld går den nok heller ikke længere. Det ville være naivt at tro, at de 28 lande vil afgive deres ret til bilaterale aftaler med netop Golfen, Tyrkiet, Thailand, Singapore og mange flere.

De 28 siger formentlig nej tak til mere EU, præcis som i den danske afstemning for nylig. Sporene skræmmer, og kun på grund af flyselskabernes egen manglende forudseenhed i Open Skies, er de ved at blive presset op i et hjørne af aktive Golf-selskaber.

I fremtiden skal de nok selv vælge at bestemme, som i de gode gamle monopoldage.

Om det så er med tanke på aktionærerne eller forbrugerne er et helt åbent spørgsmål.