Når vandene deles i Københavns Lufthavn

4

CPHlufthavnONSDAGSKLUMME: På mere end en måde var København i fokus i går i luftfartens verden. To af lavprisselskabernes store navne var på besøg på samme tid, og begge havde lovord og øget vækst med. Imens måtte den største kunde, SAS, og vrede indenrigsselskaber ser passive til.

Af Ejvind Olesen

Topchefen i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, må have været en lidt ambivalent person i går. På den ene side kunne han glæde sig over lovord og vækstløfter fra både Bjørn Kjos i Norwegian og Michel O`Leary i Ryanair.

På den anden side havde han sin største kunde SAS, groft sjoflet af O’Leary og truet på mange måder af den nye konkurrence. Og indenrigsselskaberne, som bliver mere og mere arrige over, hvad de kalder klart forringede forhold for deres passagerer efter omlægningen af terminaladgang.

Hvad det sidste angår, undlader vi pænt at genfortælle, hvad der blev sagt ved fødselsdagen forleden om indenrigstrafikken, på grund af vort løfte om ikke at citere – og for at give fremtidens forhandling en chance.

Dybest set er det et spørgsmål, om man kan skræve så vidt, at man kan tilfredsstille sin største kunde, som satser på både business og turisttrafik og på samme tid øge antallet af lavprisfly, når man ikke må/vil (på grund af EU regel) for eksempel give en mængderabat eller lignende til en kunde, som man trods alt i 90 år kan takke for, at man er nået dertil, hvor man er i dag.

Nu kan SAS se til fra sidelinjen på, at der kommer nogen af alle de langruter, som vi så mange år har ventet på fra SAS. Jeg nævner blot Los Angeles og Florida for slet ikke at tale om Dansk Vestindiske Øer.

Samtidig blev selskabet overfuset af Ryanairs chef for at have deltaget i blokaden af det første fly ved afgangen fra København. Ganske vist er SAS klar modstander af Ryanair og mener, at selskabet konkurrerer på ulige vilkår og har bedt EU se nærmere på sagen med social dumping.

Men selvfølgelig er SAS ledelsen ikke så tåbelig, at den lader ansatte i selskabet deltage i ulovlige blokader. Hvis der har været SAS-ansatte med, er det helt på eget initiativ, og de må selv forsøge at klare frisag ved retten.

SAS skal op på mærkerne, inden de andre løber med passagerene og væksten. Om de får mere hjælp fra lufthavnen vides ikke – men ellers har de jo Arlanda!

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

4 Comments on "Når vandene deles i Københavns Lufthavn"

Notify of
avatar
CPH
CPH

Nej SAS og andre selskaber har et klart ansvar for hvad deres ansatte går og foretager sig på en arbejdsplads, længere er den ikke!
Hvis jeg var Ryanair ville gøre ansvar gældende i meget kontant form så der fremover ikke vil herske nogen tvivl!

Torben Vinther
Torben Vinther

CPH: Det gør de også.. Ryanair er om nogen kendt for at blive ved til de får dækket den sidste 25 øre af de omkostninger der var på den 3 timers forsinkelse på deres første afgang. Så er det blot om hvem der bliver dømt til at betale regningen !

Olfert Kristensen
Olfert Kristensen

Man kan trods alt glæde sig over at SAS betaler en løn de ansatte kan leve af og at de ikke laver smarte ordninger der gør at de ansatte ikke lægger skattekroner i Danmark. Det er næsten en synd at skrive nogen som helst artikel uden at nævne den slags. Det er til skade for alle danskere når man forherliger selskaber som er skattekreative og som ikke bidrager til landet på samme måde som andre virksomheder gør.

fjæsingen
fjæsingen

De er ikke kun skattesnyltere for en dels vedkommende; men også tvunget til tavshed; vredet for den sidste krone til at betale egen uniform samt indgang til svømmehal for wetdrill. etc.
Ingen løn unden uddannelse; sygdom og barsel.

wpDiscuz