Når flybilletten bliver for billig

15
Ejvind Olesen.
Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Med tanke på noget, der kunne ligne overkapacitet med fly til London og med andre af nutidens lavpriser, er tiden måske inde til at spørge sig selv: ”Hvorfor tog vi egentlig på den rejse?”

Af Ejvind Olesen

Enhver med respekt for sig selv i denne tid må drage en tur til London med fly. Hvorfor nu det? Fordi der er så mange muligheder. Fra november over 180 flyvninger om ugen mellem København og London, takket være lavprisselskaberne. Men SAS følger godt med og har 39 ugentlige afgange.

Priserne ligger vel fra 300-400 kr. og opefter, og SAS skal i hvert fald have minimum 1.000 kr. for billigste returrejse.

Fra november har vi ifølge Travelmarket 28 daglige afgange mellem København og London. Koger gryden ikke over, har vi ikke nået et mætningspunkt, hvad vil en del af passagererne overhovedet i London?

Det er relevante spørgsmål, som man naturligvis kan tage ud i lufthavnen og hente svar på. Men man kan jo også tillade sig selv at gætte.

Jeg tvivler på, at mange tusinde ikke helt har gjort sig klart, hvad de vil i en pulserende, spændende, men også dyr storby. Pundet har været nede i ca. syv kroner i danske penge, nu koster det over 10 kr.

Det er dyrt at gå i teatret og se musical, som er en af danskerens favoritter. Fodbold er der masser af, men hjemme foran TV kan man vælge mindst tre kampe på en lørdag. Hoteller er alt andet lige dyrere end i København.

Det har i sommer regnet mindst ligeså meget som i Danmark. Restauranterne er gennemgående dyrere end hjemme, hvis man ikke lige vælger fish & chips på pubben.

Nu nærmer julen sig. Tro ikke man kan – som det var tilfældet engang – tage til London for at købe billigere gaver. Selv ikke mærkevarer.

Og sådan er det jo med flere af de andre ruter, hvor vi overfodres på tilbud til langt under fremstillingsprisen. Det er ikke så længe siden, at en navnkundig dansk flydirektør sagde: ”Det vil glæde mig den dag, en flybillet til Rom ikke er billigere end et par cowboybukser.”

Danskerne mister i øjeblikket totalt fornemmelsen af, hvad en flybillet egentlig koster, men jeg tror også, de glemmer, hvad prisen er på landjorden, når de kommer frem.

Da Jens Veino i sin Tjæreborg-tid startede ruteflyvning til lavpris med Tower Air fra 2.500 kr. for en uge i New York var der bevisligt flere, som næsten aldrig kom ud af deres hotelværelse. Dels fordi de ikke turde gå alene, dels fordi de slet ikke havde budget til at være i New York. Ikke fordi Tjæreborg skjulte noget, men det var så nyt alt sammen, at SAS monopolet endelig var brudt, og det måtte prøves.

Jo flere lavprisfly, desto mere konkurrence, også for charterselskaberne. Men bliver vi lykkeligere? Ja, måske.

God Weekend

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

15 Comments on "Når flybilletten bliver for billig"

Notify of
avatar
CA
CA
Det er jo en lang omgang mund-ævl… Selvfølgelig er der tale om en klumme, der udtrykker skribentens egen mening, men alligevel kunne man være en anelse mindre farvet. At London er billig at flyve til giver da kun flere muligheder for den enkelte. Så er det lige pludselig attraktivt at tage derover, for nu har man måske ligefrem råd til at bruge penge derovre frem for at skulle betale SAS-pris for flybilletten. Et SAS-produkt, der i øvrigt slet ikke lever op til prisen på nogen måde med den service og det produkt, der tilbydes. Men ved at vi betaler 200… Read more »
Ole K
Ole K

Dejligt at folk som er så utroligt naive og egoistiske som du åbenbart er, flyver med lavservice selskaberne så vi andre slipper for at rejse sammen med jer.

CA
CA
Problemet er, at du kalder det for ‘lavserviceselskaber’, selvom servicen faktisk er langt bedre end hos SAS. Jeg har aldrig oplevet ringere service i forhold til prisen end hos SAS. Personalet ombord er sure, gamle og det samme er maskinernes teknologi. Fortæl mig, hvad jeg får hos SAS, som jeg ikke får hos f.eks. RyanAir? Måske en kop kaffe, som jeg kan købe for 15 kr. hos RyanAir. Jeg har været i London med RyanAir flere gange og jeg må indrømme, at jeg er seriøst positiv over oplevelsen. Hvad vil jeg helst – bruge 1200 kr. på en SAS-billet eller… Read more »
CA
CA
Det er jo en lang omgang mund-ævl… Selvfølgelig er der tale om en klumme, der udtrykker skribentens egen mening, men alligevel kunne man være en anelse mindre farvet. At London er billig at flyve til giver da kun flere muligheder for den enkelte. Så er det lige pludselig attraktivt at tage derover, for nu har man måske ligefrem råd til at bruge penge derovre frem for at skulle betale SAS-pris for flybilletten. Et SAS-produkt, der i øvrigt slet ikke lever op til prisen på nogen måde med den service og det produkt, der tilbydes. Men ved at vi betaler 200… Read more »
Flying
Flying

Gavner det også flyselskaberne at billetten er billig?

JG
JG

Fuldstændig enig med ovenstående kommentar.
En klummeskribent på et rejsemagasin, der på bundlinien anbefaler folk ikke at rejse, men at blive hjemme i sofaen for at opleve kampen eller stykket.
Hvad bliver det næste? En dansker i rummet? Der kan umuligt være noget attraktivt der retfærdiggør prisen.

Frederik
Frederik

Hvor er det pudsigt!! Når man læser overskriften tænker man: Endelig en klumme der sætter fokus på at der åbenlyst bliver produceret flyrejser der er så billige at de der arbejder ombord umuligt kan have en løn der er anstændig. Men næ nej, det er slet ikke det skriverkarlen vil rette fokus på. Hvad budskabet rent faktisk er er jeg ikke sikker på jeg fanger. For mig er det en lang gang vås der ikke rigtigt giver mening.

Det er sgu ærgeligt. Her troede jeg lige….:-)

God weekend!

Martin
Martin

Jeg antager at mit indlæg ikke blev godkendt fordi jeg brugte ordet “dinosaur” om skribenten. Jeg vil lige understrege at dette ikke er en tilsvining, men blot en betegnelse for en person der ikke følger med tiden. DBH Martin.

Jens Jensen
Jens Jensen
CA. Du skriver: Et SAS-produkt, der i øvrigt slet ikke lever op til prisen på nogen måde med den service og det produkt, der tilbydes. Men ved at vi betaler 200 kr. og ikke 1200 kr…… Du må da være et helt igennem uoplyst og naivt menneske. Her er et par ting som adskiller lavprisselskaberne fra et rigtigt flyselskab, og nej jeg arbejder ikke og har aldrig arbejdet i SAS. Piloterne i SAS er ikke bare bedre uddannet de har ofte mange gange mere erfaring end en ny pilot i et lavprisselskab. Ved forsinkelse efterlader SAS dig ikke i lufthavnen… Read more »
CA
CA
RyanAir er Europas største flyselskab, så et eller andet må de gøre rigtigt. Jeg ved godt, hvad jeg får ved at booke SAS frem for RyanAir men der er intet, der er 6 gange så dyrt bare fordi det skal være et selskab, der ikke går ind for social dumping eller fordi de inkluderer bagage. Nogle gange. Der er ikke længere fra Luton til London end fra Heathrow. Jeg kan komme med bus til London fra Luton (hvor RyanAir flyver til) på en time. Måske tager det et kvarter kortere fra Heathrow. Jeg har personlige forsikringer, der dækker, hvis jeg… Read more »
CPH
CPH

Jeg kan sagtens huske da jeg i 80erne blev bedraget af SAS en gang om ugen og skulle betale ca. 6000,- for en retur billet???? Ok man fik da en blå mini-tøjklemme, så man skal vel ikke pive!!!!

Torben Vinther
Torben Vinther

Rigtig CPH… jeg husker også TYDELIGT da jeg i start 80’erne blev blokket ca kr 1500 for en indenrigs one way billet, det ville i dag være ca kr. 4000 !!! Ja da grinte de hele vejen i banken, men nu er bøtten heldigvis vendt og vi forbrugere har nu fat i den lange ende 🙂

Ole
Ole
Hø hø, var der en fra Norwegian der lige havde behov for at komme med lidt reklame det… Nuvel, jeg syntes at billige flybilletter er fint nok, men ting kan også blive for billige… Hvis en flybillet koster 200 retur så er der noget galt, da ikke engang en fuldbooket 737-800 ville 200,- pr returbillet dække landingsafgifterne… Heller ikke selvom der jo ikke just bliver fløjet til LHR. Så enten så er en pris på 200,- en enkelt billet og en af kun meget få man kan få fat på ellers så bliver der løbet om hjørner med både passagerer,… Read more »
Martin
Martin
Men bare fordi SAS har alle de fancy ting som du så flot forklarer, så er det vel fair nok at folk har et billigere alternativ? Jeg vil da ikke tvinges til at betale for bagage, hvis jeg ikke har brug for det.. Jeg er i øvrigt tidligere SK ansat 😉 On topic: jeg synes det er en forfærdelig klumme uden nogen egentlig pointe.. Jeg brugte utrolig lang tid på at skrive et indlæg, hvor jeg kommenterede på indholdet, men den er ikke kommet igennem censur-filteret. Jeg kan ikke se hvordan Ejvind Olesen kan have sin berettigelse som skribent i… Read more »
CA
CA

Jeg forestiller mig, at han hører hjemme i samme tidsalder som der, hvor SAS kan tillade sig at 1200 kr. for en flybillet til London 🙂

wpDiscuz