Millionbøder til Air France, BA og Lufthansa

air france boeing b747 flyFLYSELSKABER: USAs transportministerium giver ”dummebøder” for millioner til tre europæiske selskaber for ikke hurtigt nok at besvare klager fra handicappede flypassagerer.

”Når passagerer sender klager til flyselskaber har de krav på hurtige og fyldestgørende svar. Vi vil også fremover straffe flyselskaber, der ikke opfylder USAs lovgivning om flypassagerers rettigheder,” siger USAs transportminister, Anthony Foxx.

USAs Transportministerium, DOT, har netop udskrevet millionbøder til Air France, British Airways og Lufthansa for ikke i tilstrækkelig hurtig grad at reagere og svare på klager fra handicappede passagerer.

Air France og Lufthansa fik hver en bøde på 200.000 dollars, mens BA fik bøde på 150.000 dollars. Samtidig fik de tre flyselskaber besked om fremover at ophøre med deres praksis om ikke at besvare klager fra handicappede flypassagerer.

USAs lov Air Carrier Access Act (ACAA) forbyder flyselskaber at diskriminere rejsende med handicap. De skal ifølge ACAA-loven inden for 30 dage skriftligt besvare en klage. Dette lovkrav havde de tre flyselskaber i en række tilfælde ikke opfyldt, oplyser DOT.