Michelin-stjerner gav megen glæde

geranium michelin madGASTRONOMI: De mange Michelin-stjerner til Danmark gav i går mad-glade reaktioner fra Dansk Industri, Dansk Erhverv, Horesta, VisitDenmark og WoCo. De danske Michelin-restauranter omsætter årligt for 170 mio. kr.

”De mange nye Michelin-stjerner er guld værd for dansk turisme. Stjernerne vil tiltrække købestærke turister og øge interessen for danske madoplevelser – også i yderområderne af Danmark. Det kalder på en større indsats for at synliggøre Danmark som gastronomisk fyrtårn,” lød det fra VisitDenmark.

”Med tre Michelin-stjerner til Rasmus Kofoeds køkken på Geranium har Danmark taget skridtet op i den absolutte superliga inden for gastronomi. De dygtige danske kokke har skabt opmærksomhed om dansk gastronomi ude i verden i en grad, man ikke havde drømt om for ti år siden,” siger viceadm. direktør Lars Erik Jønsson fra VisitDenmark.

Samtidig er de nye Michelin-stjerner til Henne Kirkeby Kro i Vestjylland, Frederiksminde i Præstø og Kadeau på Bornholm i den nye Michelin Nordic Guide 2016 en anerkendelse af dygtige kokke og restauranter i provinsen. ”Det er guld værd for turismen, at restauranterne i hele Danmark nu anerkendes for deres høje gastronomiske niveau,” siger Lars Erik Jønsson.

Mad spiller en vigtig rolle for turisternes besøg i Danmark: Ifølge VisitDenmark rejser en ud af ti udenlandske storbyturister til Danmark pga. finere gastronomiske oplevelser, og samlet bruger danske og udenlandske turister i Danmark 12,5 milliarder kr. på restaurantbesøg, hvilket udgør 14 pct. at den samlede turismeomsætning på 91,9 mia. kr.

Horesta noterer i sin pressemeddelelse, at 24. februar 2016 blev mærkedag for dansk gastronomi. ”Michelin har i dag rykket Danmark yderligere op ad rangstigen i den gastronomiske superliga. Geranium har fortjent sin tredje stjerne. Dansk gastronomi har længe været i en enorm udvikling, men vi har manglet en restaurant med Michelins fornemmeste anerkendelse. Det har vi nu,” siger Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Foruden Geraniums introduktion til Michelins fineste selskab, er den anden store historie, at Michelin for første gang har taget turen uden for landets to største byer ved at tildele Kadeau Bornholm, Henne Kirkeby Kro og Hotel Frederiksminde deres første stjerner.

”Mange gastronomiske fyrtårne i provinsen har aldrig har fået den anerkendelse, de fortjener. Det glæder os, at Michelin har fået øjnene op for den høje kvalitet, man finder uden for København”, siger Katia K. Østergaard.

En Horesta-undersøgelse viser, at de danske Michelin-restauranter omsætter for over 170 mio. kroner, og omkring en tredjedel af gæsterne er såkaldte gastro-turister. ”Vi ved, at Michelin-stjernerne betyder utrolig meget for gastro-turister, der kommer til Danmark, og de er nogle af dem, der bruger allerflest penge, når de er på besøg,” siger fra Katia K. Østergaard.

Fra Wonderful Copenhagen lød det i går, at der nu er i alt 20 Michelin-stjerner i København fordelt på 16 restauranter i den nye guide, der i år har skiftet navn til Michelin Nordic Guide. Det ligger over sidste års niveau på 18 stjerner.

Alle 15 københavnske restauranter, der sidste år modtog Michelin-stjerner, har forsvaret dem. Samtidig går Geranium en stjerne frem, mens Kong Hans Kælder genvinder sin mistede stjerne.

Michelin har for første gang udgivet en bred nordisk guide, som omfatter hele Norden. Det vil tiltrække udenlandske gourmetturister og give et markant boost til restaurationsbranchen, turisme og detailhandel i hele Danmark, lyder det fra Dansk Erhverv.

”Med restauranter med stjerner i provinsen åbnes døren for at gøre mange store gourmetoplevelser synlige for et internationalt publikum, og det vil tiltrække flere højtforbrugende gourmetturister til hele Danmark. Det er en gevinst for os som mad-nation, og det er svært at overvurdere betydningen af den nye nordiske Michelin-guide,” siger Susanne Nordenbæk, Dansk Erhvervs fagchef for turisme.

Og fra Dansk Industri siger fagleder for turisme, Sune K. Jensen: ”Det har utrolig stor signalværdi for dansk turisme, at der nu bliver delt stjerner ud til restauranter uden for storbyerne. Stjernerne viser, at Kystdanmark har andet at byde på end friturestegte fiskefileter.”

”Michelin-stjernerne vil være med til at styrke dansk turisme. Det bliver endnu et stærkt salgsargument, når turisterne skal beslutte, hvor ferien eller weekendopholdet skal holdes,” siger Sune K. Jensen og tilføjer: ”Stjernerne kan være med til at understøtte den udvikling, vi har set det seneste par år, hvor turisterhvervet er ved at komme tilbage på vækstsporet.”