Markante meninger om hvorfor SAS vælger Arlanda

10

fly sas stockholm arlandaLUFTHAVNE: Københavns Lufthavn har skudt sig selv i foden ved at være betydeligt dyrere end Arlanda og Oslo, mener en læser, men tror det allerede er politisk bestemt, at trafikken glider til Stockholm.

Læserne har været flittige til at kommentere klummen om SAS-starten til Hong Kong fra Arlanda Lufthavn i Stockholm i stedet for fra København. Nogle af kommentarerne har vi bragt. Andre har sendt nogle helt private betragtninger til redaktionen.

Fælles for dem er, at de mener, SAS bevidst har valgt Arlanda, som et led i en større plan om at flytte mere og mere trafik væk fra København, primært til Stockholm.

De fleste synes at mene, at Københavns Lufthavn ikke har kendt sin besøgelsestid. En skriver: ”Københavns Lufthavn er for dyr, og lufthavnens ledelse for slappe, presset som de er af aktionærer, som kræver store udbytter. Alle andre lufthavne agerer anderledes.”

”Virker som om København sætter profit foran alt andet, og her er altid kø ved finger C.” – ”København har skudt sig selv i foden ved at være betydeligt dyrere end Arlanda og Oslo.” – ”Københavns Lufthavn er både dyr og dårlig, ” lyder det også fra en læser.

Der er dog også nogle, som fastslår, at beslutningen er rimelig.” 40 procent af SAS billetterne sælges i Norge, 25 procent i Sverige og 20 procent i Danmark, resten på det øvrige europæiske og globale marked. Det burde være Oslo, som høster.”

”Jeg tror ruten til Hong Kong er en politisk beslutning, at de nye ruter skal flyves fra Arlanda. Det har intet med dårlig service og høj pris fra København at gøre, nej det er politik. At ruten til Los Angeles skal flyves fra Arlanda er helt til grin. At tro, at man kan flyve passagerer til Arlanda fra Oslo og København, for så at flyve dem tilbage, hvor de kom fra, er direkte komisk,” hedder det i en kommentar.

Naturligvis kom den ventede bemærkning også om ”Stop nu med at dyrke landskamp.”

Det gør vi så – i hvert fald indtil i morgen.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

10 Comments on "Markante meninger om hvorfor SAS vælger Arlanda"

Notify of
avatar
CPH
CPH

Uanset hvad danskere og nordmænd måtte mene er der væsentligt mere potentiale i Stockholm, længere er den ikke!

Diavel
Diavel

Helt korrekt, det er præcis sådan det er. Derfor er det lidt trist at Arlanda heller ikke er nogen særligt vel drevet lufthavn. Præcis som CPH fokuserer man på butikker og hurtig profit. Arlanda er forresten statsejet og drevet…

Jan
Jan

Potensiale i Stockholm til hva da? SAS Norge selger flest billetter, har i alle år hatt størst overskudd. Gardermoen har langt flere reisende enn Arlanda, hvilket potensiale snakker du om?

STO
STO

Intressant att det är omöjligt för norrmän och danskar att göra det som varit naturligt för många svenskar länge. . Att först åka till Köpenhamn för att sedan åka tillbaka när man skall öster ut. Men all trafik öster ut kanske borde gå från stockholm och väster ut från Oslo.
När det gäller Los Angeles tror jag det största lokala underlaget finns i Stockholm.

peter g
peter g

Der er vel ikke noget komisk i, at man kommer tilbage til den lufthavn man flyver ud fra. Det vaere fra Cph via Arl eller omvendt.
Og det er da helt normalt at man flyver via en anden lufthavn naar man skal ud i verden.
enten fordi prisen er bedre eller fordi der ikke er andre muligheder.

Gunnar
Gunnar

Den eneste grunnen til at SAS har valgt Stockholm, er fordi Norwegian har åpnet en rekke langdistanseruter der fra. De kopierer Norwegian i ett og alt. Til Los Angeles, til Miami/Ft. Lauderdale. Det komiske er, at SAS etter 60 år skal legge en ny lh rute fra Oslo, hovedstaden i SAS største og mest profitable marked, velger de Miami! Oslo har allerede to langdistanseruter til Florida. Snakk om kreativitet!

Amager
Amager

Jeg er sikker på, at SAS ledelse udelukkende lader trafikanalyser og kommercielle hensyn styre deres ruteplanlægniing, som den skandinaviske hovedkonkurrenten også gør. Tiden med nationale og politiske hensyn ved de godt er fortid, hvis SAS skal overleve i et marked med høj konkurrence. Hvi nogen stadig ikke skulle have opdaget det: monopoltiden sluttede for mere end 10 år siden!

Mikael
Mikael

Det skulle man tro, men nu er ledelsen svensk og det er helt afgørende. Uden ellers at ville forurene denne faglige debat med politik, så synes jeg det er ret rydeligt, at svensken tænker med hjertet, hvor forstand og fornuft ikke bor.

Christopher
Christopher

Jeg forstår ikke hvad SAS har gang i hele visionen med SAS er at Sverige skulle have pengene, norge æren og Danmark trafikken. Og københavn er jo som alle udenlandske flysleskaber siger, den stærkeste skandinaviske hub “the gateway to Northern Europe”

Jan
Jan

Ja, la danskene reise fra CPH, og nordmenn fra Gardermoen. Det har Norwegian skjønt for lenge siden, og har LH flygninger fra alle hovedsteder.

wpDiscuz