Lufthavnschef: Vi er klart billigere end Amsterdam

Emirates, Hubert Frach, Troels Lund Poulsen og Thomas Woldbye. Foto Ernst Tobisch.

A380-kagen skæres for i Københavns Lufthavn, fra venstre Emirates’ Hubert Frach, erhvervsminister Troels Lund Poulsen og lufthavnens direktør, Thomas Woldbye. Foto: Ernst Tobisch.

LUFTHAVNSPREMIERE: To dage før Københavns Lufthavn i går havde premiere med verdens største fly, meddelte en af konkurrenterne, Schiphol i Amsterdam, at man indleder en priskrig for at tiltrække mere trafik.

Spørgsmålet måtte jo komme i går midt al festivitas og ros til Københavns Lufthavn for udbygning og forbedringer, samtidig med at Emirates Airbus 380 listede ind til gaten med godt 600 passagerer.

Et spørgsmål om økonomi. Når man kan bruge en lille milliard kroner i år til investeringer, og alligevel kommer ud med et plus på bundlinjen med ca. 1,4 mia. kr. Er det så ikke fordi kunderne, flyselskaberne, betaler for meget?

”Vi driver en rational og effektiv lufthavn, som skaber de ideelle rammer. Og vi fortsætter med at investere i nærheden af en mia. kr. også i kommende år. Vi vil byde på kvalitet, både for flyselskaber og passagerer. Det er det vi vil konkurrere på,” siger adm. direktør Thomas Woldbye til standby.dk.

Hvad siger du til, at Schiphol nu går ud og vil konkurrere på prisen?

”At lufthavnen i Amsterdam er betydeligt dyrere end København.

Vi følger nøje benchmark, og skulle det en dag blive til en konkurrence på prisen, er vi da heller ikke blege for det. Men netop nu er det bestemt ikke en betingelse for, at vi fortsat kan skabe vækst og arbejdspladser.”

SAS har jo ved flere lejligheder, senest ved regeringens vækstplan, henvist til, at de mener København er for dyr, og dyrere end Stockholm og Oslo.

”Ja, men i dag synes jeg nok lige, man skal lægge mærke til, hvem det er, der kan tage imod en A 380 i daglig trafik i Skandinavien.

I øvrigt har jeg også tidligere sagt, at det er de store lufthavne nede i Europa, som er vores primære konkurrenter, ikke de skandinaviske lufthavne.”