Lufthansas topchef vil have flere fusioner i Europa

3
Carsten Spohr.
Carsten Spohr.

KOMMENTAR: ”Det kan ikke gå for hurtigt med mere konsolidering blandt de europæiske flyselskaber. Vi er langt efter USA,” siger Carsten Spohr.

Af Ejvind Olesen

Lufthansa er førende, når der drejer sig om at sammenlægge og opkøbe flyselskaber helt eller delvist, men det er ikke tilstrækkeligt. Branchen har brug for konsolidering i stor hast for at blive hørt og for at få den rigtige økonomi og vækst.

Tidspunktet for et udspil af den art kan synes lidt underlig i betragtning af, at lige netop Lufthansa fører igen og igen med strejker blandt det flyvende personale.

”Yderligere sammenlægninger af flyselskaber er lige om hjørnet,” sagde Spohr forleden på en konference i Frankfurt.

Han henviste også til, at Lufthansas selskab Eurowings er startet med fokus på lavprismarkedet, som domineres af otte-ni ustabile lavprisselskaber i Europa. Det med det ustabile uddybede han ikke nærmere

”Det er helt anderledes i USA. De fem største har 92 procent af markedet. Her i Europa har de fem største bare 45 procent.

De er: Lufthansa, Air France/KLM, IAG (British Airways), Easyjet og Ryanair,” fastslog han.

Hvad Carsten Spohr ikke kom nærmere ind på er, at forbrugerorganisationerne i USA hårdt angriber konsolidering blandt flyselskaberne, som de med rette mener nærmer sig monopol, når man sidder på 92 procent. Det har betydet højere priser og nedlæggelse af flere tynde indenrigsruter end før.

Derfor er der grund til at tro, at EU’s konkurrencemyndigheder ikke vil tillade tilnærmelsesvis amerikanske tilstande i Europa.

 

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

3 Comments on "Lufthansas topchef vil have flere fusioner i Europa"

Notify of
avatar
Ole
Ole

Måske Herr Spohr hellere skulle se at få styr på sin egen butik. Amerikanske tilstande er på ingen måde noget at stræbe efter. Godt at SAS ikke blev opkøbt af LH i sin tid.

Steen
Steen
Det som kommer til at virke for de gamle “national Carriers” i Europa, er hvis man søger målet om at lægge alle tidligere Carriers sammen i en eller to store Europæiske Luftfartsselskaber. sIkken synergi de ville kunne opnå…og konkurrencen er stadigvæk til stede med de nye “ustabile” selskaber som i den grad går ind og skaber nye kunder samt overtager mange fra nuværende selskaber. Tænk bare over besparelser i administration, reservedelslagre/afdelinger, træning, bestyrelser og ledelser(hvor de helt store besparelser kan opnås på lønningerne). Desuden vil man kunne udnytte hele det Europæiske potentiale i et eller to firmaer. Jeg ved det… Read more »
Jan
Jan

Vås! Europa trenger overhode IKKE mer konsolodering. IAG, Lufthansa Group og Air France/KLM, er mer enn nok av ineffektive giganter!

wpDiscuz