Kun èn gang har der været enighed om at sælge SAS

9

lufthansa-og-sas,-foto-LHTORSDAGSKLUMME: Når Bjørn Kjos nu i sin selvbiografi får det til at lyde, som om han var tæt på at købe SAS, er kendsgerningen, at det aldrig ville være sket. – Kun om salget til Lufthansa var der enighed, men da stod Lufthansa af.

Af Ejvind Olesen

Der er ingen grund til at tvivle på, at det er rigtigt, når Bjørn Kjos i sin selvbiografi hævder, at han var inde i en form for forhandling med den norske erhvervsminister Trond Giske om et eventuelt køb af SAS. Noget som ministeren også i dag bekræfter til norske Aftenposten.

”Spørgsmålet til Kjos blev sagt i en halvt spøgende tone, men vi søgte efter købere til SAS og Norwegian kunne have været en køber, men vi skulle først se, om andre var interesseret, og vi måtte have afklaret konkurrencemyndighederne,” siger han.

Det har Giske helt ret i, og de ville aldrig have givet tilladelsen til en sådan norsk dominans på det norske marked.

Dernæst er det vigtigt at huske på, at de tre skandinaviske regeringer kun en eneste gang har været enige om at sælge, da krisen var på sit højeste, nemlig til Lufthansa, som trak sig i 11. time.

De resterende mange år har der aldrig været borgerlige regeringer på samme tid i de tre skandinaviske lande. Og en norsk minister ville heller aldrig kunne gennemføre et salg af norske andele, før de var tilbudt internt landene imellem.

Derfor er det alligevel nogle interessante – og nedgørende bemærkninger – der falder af om SAS i biografien.

Der er i dag ingen tvivl om, at fagforeningerne var ved at kvæle SAS, der blev reddet i sidste øjeblik af dygtige topfolk i bestyrelse og direktion med de rigtige forbindelser til banker og investorer.

Derfor skal det nok alligevel blive heftigt diskuteret bag kulisserne, at Ger Kjos (gift med Bjørn og selv tidligere SAS kabineansat) i bogen siger om SAS købet: ”Det må du ikke gøre Bjørn. Du kommer aldrig til at hamle op med fagforeningerne. Det er i realiteten dem, der styrer selskabet.”

Hvordan man end gradbøjer den bemærkning, var der en god portion erfaring i det råd.

Derimod er det helt ude på overdrevet, når Kjos senere vurderer, hvilke værdier der lå i SAS på det tidspunkt. ”Kun syv – otte af selskabets 114 fly kunne bruges! Flyflåden var også så gammel, at den ville blive alt for dyr i drift for Norwegian.”

Det er vel ikke sandsynligt, at nogen i SAS tager til genmæle mod en sådan påstand. Det er historie nu. Men det er groft nedsættende om en konkurrent, som SAS er i dag, at påstå at flåden stort set var ubrugelig.

Bjørn Kjos taler langtfra altid pænt om SAS. Og SAS-ledelsen taler aldrig om Bjørn Kjos.

Og sådan vil det nok fortsætte.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

9 Comments on "Kun èn gang har der været enighed om at sælge SAS"

Notify of
avatar
R.Olsen
R.Olsen
Kære Ejvind Du har jo aldrig skjult hvor du står politisk, men at fremhæve ledelsen alene som afgørende for redningen af SAS er simpelt hen en urimelig undervurdering af medarbejderne i SAS og deres faglige organisationer i den situation. De var i lige så høj grad medvirkende til at redde SAS. Forskellige ledelser i SAS har vel objektivt set ikke været specielt dygtige over årene, men i øjeblikket har hele branchen kraftig medvind, og så længe den er der, går det godt. At Kjos overhovedet nævner at han overvejede at overtage SAS bekræfter jo kun at manden er en fantast,… Read more »
ok
ok

Det er jo ikke ligefrem første gang at Hr. Kjos beviser at han er en voldsomt usympatisk person, forstår ikke helt hans behov for at vise ” hele verden” hvor ligeglad han er med både sine ansatte og med kunderne

Gunnar
Gunnar

Han har helt rett. SAS flåte er gammel og nesten ubrukelig. Gjennomsnitt på 12 år. Norwegian; 4 år. Konen Gerd, som jobbet i SAS i mange år, vet hva hung snakker om. Fagforeningene har ødelagt SAS. -Artikkelen misser også poenget. Kjos ville aldri ha kjøpt SAS, uansett hvor nær han kunne ha vært. Pga tungdrevet selskap og håpløse fagforeninger, kombinert med gammel flåte.

Ole
Ole

Det er for meget..du kigger udelukkkende på flyets alder..jamen alle kan jo ikke have fly som er 1-2 år gamle..
Du skulle hellere se på den kyniske og absolut usmagelige måde, som Kjos behandler sit personale.
Det er kun fordi personalet bevidst udnyttes og regler omgås, at Norwegian eksisterer som det gør idag.
På et eller tidspunkt slutter det for Norwegians ruter til USA. De lever på en dispesation lige nu og det fortsætter ikke

York
York

I 2012 Gunnar var Norwegians flåde stadig tæt på at være ligeså gammel som SAS. Alle Norwegians gamle 737-300 æsker der var ældre end noget SAS havde.

ok
ok

Lavservice selskabet Norwegian spiller ikke i samme liga som kvalitetsselskaber som SAS, LH,BA,AF,KLM

Mikael
Mikael

Så kommer ormene ellers ud af træværket. Det er så forudsigeligt som amen i kirken, at i det øjeblik Ejvind Olesen skriver bogstaverne SAS, kommer der er personangreb, uanset hvad han skriver, og lige så snart de kommer, starter lavinen med det sædvanlige mundhuggeri: SAS er dumme. Nej, Kjos er dum. Du er dum… osv osv.

Én enkelt ting undrer mig dog: Hvordan kan det overraske nogen, at virksomheder prøver at tjene flest muligt penge? Hvor skulle pengene til løn og nye produkter ellers komme fra?

Peter
Peter
Lad mig gøre det klart – Jeg arbejder i Norwegian, og det er en god arbejdsplads! Den samme holdning har langt de fleste andre som jeg kender til i Norwegian – og det gælder alle faggrupper! Det er sjovt hvordan alle andre, som IKKE arbejder i Norwegian, har en opfattelse af, at vi har det så ringe…. I ved jo ikke hvad i taler om! Derudover får vi løn ud fra det land hvor vi bor og arbejder i. Det vil sige, at jeg får en dansk løn, min kollega som bor i Spanien får en Spansk løn, min kollega… Read more »
Mikael
Mikael

Tak for et sagligt indlæg, Peter. Det er rart at høre fra en, der VED hvad han taler om i Norwegian-sammenhæng. Jeg ved ikke, hvor branchens højeste lønninger udbetales, men det er heller ikke i det store luftfartsselskab, jeg arbejder for. Til gengæld går jeg glad på arbejde hver dag.

wpDiscuz