Kritisk røst mod ny dansk turismestrategi

dansk-turisme-mobiltelefon-havn-foto-niclas-jessenTURISME: Dansk Erhverv, Horesta, Norwegian og VisitDenmark roser regeringens nye strategi om flere udenlandske overnatninger og flyruter. Men hvad med finansieringen, spørger Horesta.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen sagde ved præsentationen i går i Legoland i Billund af den nye turismestrategi, at Danmark skal tiltrække 17 mio. flere udenlandske overnattende, hvilket skal give omsætning på 45 milliarder kr., samt have flere flyforbindelser.

Strategien har fem områder: effektiv markedsføring, bedre tilgængelighed, bedre turistoplevelser, øget turismekapacitet samt bedre rammevilkår.

Horesta savner finansiering

I en kommentar fra hotelerhvervets arbejdsgiverforening, siger Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard, bl.a.: ”Den nye strategi har bl.a. som mål, at antallet af turistovernatninger i landet skal stige med 17 mio. frem mod 2025. Vi glæder os, men savner svar på, hvordan væksten skal finansieres.”

Sidste år var der ca. 49 mio. turistovernatninger i Danmark.

”Vækststrategien har spændende elementer. Men skal ambitionen nås, kræver det øget fokus på finansiering. Vi skal have nye stærke tiltag, der kan forbedre erhvervets konkurrencekraft,” siger Katia K. Østergaard.

Norwegian savner bedre rettigheder

Hos det næststørste flyselskab i Danmark, er Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, glad for den nye strategi.

”Norwegian ønsker at bidrage til vækst i Danmark med nye, internationale flyruter”, siger han og tilføjer: ”Jeg er meget positiv over for at gøre Danmark til et endnu mere attraktivt land at besøge. Derudover glæder jeg mig over den danske regerings arbejde med en luftfartsstrategi, som bl.a. har fokus på at tiltrække nye, internationale ruter. Men for at vi kan åbne nye ruter østover, må vi have samme rettigheder som vores konkurrenter, hvilket ikke er tilfældet i dag.”

Pressemeddelelsen uddyber ikke, hvad Bjørn Kjos hentyder til, men det er formentlig den manglende rettighed til at overflyve Rusland. Uden denne må Norwegian flyve længere fra Skandinavien til Bangkok, selskabets eneste rute i Asien.

VisitDenmark ønsker mere digitalisering

Jan Olsen, adm. direktør for VisitDenmark, siger om strategien: ”Konkurrencen om turisterne er blevet større, og derfor er det afgørende, at vi i turisterhvervet i fællesskab øger efterspørgslen efter Danmark.”

Ifølge Jan Olsen er kendskabet til turisternes digitale adfærd nøglen til at sikre fortsat vækst i dansk turisme.

”Digitalisering er i meget høj grad med til at ændre turisterhvervet. Både fordi turistens rejseadfærd har ændret sig, og fordi forandringshastigheden går meget hurtigere, end vi tidligere har set,” siger han.

Dansk Erhverv: tiltrængt turismestrategi

Regeringens strategi for dansk turisme er tiltrængt. Turisme rummer store potentialer for arbejdspladser, udvikling og liv i hele Danmark. Det nye i strategien er, at den bygger på tættere samarbejde mellem offentlige og private turismeaktører, siger Dansk Erhverv.

”Turisme bør også i Danmark prioriteres som en af de vigtigste vækstmotorer,” siger Susanne Nordenbæk, chef for turisme og oplevelsesøkonomi hos Dansk Erhverv, som repræsenterer hoteller, feriehuse, restauranter, oplevelsesvirksomheder og en lang række andre aktører på turismeområdet.

”Som turismevirksomhed er det glædeligt, at strategien adresserer konkurrenceevnen, da vi klarer os dårligere end vores nordeuropæiske konkurrenter,” siger direktør Kirstin Blomgren fra BornholmTours, en del af det Nationale Turismeforum, der har deltaget i udviklingen af strategien.