Kritik af rejsebureau

ef sprogrejser education firstREJSEBUREAUER: Forbrugerombudsmanden kritiserer kendt dansk rejsebureau for at overtræde markedsføringsloven – og indskærper reglerne overfor rejsebureauet og en 17-årig videoblogger.

Det fremgår ikke tydeligt af bloggerens videoer på YouTube, at de er reklame for EF Sprogrejser (Education First), og det er en skærpende omstændighed, at videoerne henvender sig til børn og unge, lyder kritikken fra forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

En 17-årig videoblogger, der af flere medier identificeres som ”Julia Sofia,” har lavet tre videoer om at tage på sprogrejse efter aftale med EF Sprogrejser. Julia Sofia siger kort i videoerne, at hun har lavet dem ”i samarbejde” med EF Sprogrejser, men det fremgår ikke tydeligt, at videoerne er reklame for EF Sprogrejser, noterer Forbrugerombudsmanden og tilføjer, at firmaet Splay har formidlet kontakten mellem EF Sprogrejser og videobloggeren.

Ifølge markedsføringsloven skal en reklame være tydeligt markeret. Dette krav skærpes i denne sag, fordi EF Sprogrejser tilbyder produkter til børn på helt ned til 10 år.

Det skal være klart, at det er en reklamevideo, lyder det fra forbrugerombudsmanden, der tilføjer: Det skal tydeligt fremgå i overskriften eller i teksten til videoen og i begyndelsen af videoen.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen: ”Det skal stå lysende klart, hvornår et indslag står for en videobloggers egen regning, og hvornår det er en reklame, et firma har betalt for.”

”Når indholdet både er rettet mod børn og unge, er det ekstra vigtigt, at ingen kan være i tvivl om, at de ser på en reklame og ikke en glad pige, der fortæller, hvor sjovt hun har haft det på en sprogrejse,” lyder kritikken.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne over for de involverede og har bedt videobloggeren fjerne videoerne fra YouTube.

Landechef for EF Sprogrejser i Danmark, Niels Bo Daugaard, besvarede i går ikke standby.dks henvendelse, men rejsebureauet skrev i kommentar til kritikken fra Forbrugerombudsmanden til Ritzau:

”Vi synes, det var tydeligt, at der var tale om reklame, men vi vil fremover være tydeligere. Vi mener, at den bedste markedsføring af vores sprogrejser sker ved, at de, der har været på sprogrejse med EF, fortæller om deres gode oplevelse, bl.a. via sociale medier som videobloggere.”

EF – Education First – fejrede sidste år 50 års jubilæum. Det blev grundlagt af ordblinde Bertil Hult. Fra Danmark blev de første studenter, omkring 300, sendt af sted i 1969. EF har i dag kontor i bl.a. København med ca. 50 ansatte.