Københavns Lufthavn tjente 3,3 mio. kr. – om dagen

2

københavns lufthavn, shopping, transithalLUFTFART: Københavns Lufthavn skælder i opgørelse for årets første halvår indirekte ud på sin største kunde, SAS, der omvendt er træt af lufthavnens grådighed.

Københavns Lufthavn fik et godt første halvår 2015, hvor omsætningen steg 2,5 procent primært pga. vækst i den ikke-aeronautiske del af forretningen (f.eks. shopping-centret), hvilket betød, at resultatet før skat steg 4,4 procent til 619,3 mio. kr.

Den ikke-aeronautiske del af forretningen i Københavns Lufthavn havde stærk vækst bl.a. andet takket være et styrket udbud i shopping-centret, oplyser Københavns Lufthavn. Passagertallet i lufthavnen endte i første halvår på 12,3 mio. passagerer, hvilket er på niveau med første halvår 2014.

”Trafikudviklingen afveg på flere måder fra første halvår sidste år med vækst i lokalt afgående passagerer på 4 procent og fald i transfer på 12,2 pct., hvor SAS, der står for langt hovedparten af transfer i Københavns Lufthavn, optimerede sin prissætning, med et betydeligt fald i volumen til følge,” skriver Københavns Lufthavn.

”Vi har haft et fornuftigt første halvår med en god vækst, bl.a. som følge af Ryanairs entre. Trods lukning af selskabets base i København forventes antallet af Ryanair-passagerer stort set opretholdt,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavn.

Omsætningen i Københavns Lufthavns shopping-centre steg 6,9 procent, ligesom forbrug pr. passager voksede i forhold til samme periode i fjor pga. forbedret shop- og brand mix ikke mindst på Food & Beverage-området.

Parkering steg tre procent ligesom hotelforretningen voksede 4,4 procent som følge af fortsat høj belægningsprocent på Hilton Copenhagen Airport, Københavns Lufthavn ejer bygningen, der huser det 5-stjernede hotel.

Københavns Lufthavn havde i første halvår et investeringsniveau over niveauet fra samme periode i fjor, samlet på 450 mio. kr.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

2 Comments on "Københavns Lufthavn tjente 3,3 mio. kr. – om dagen"

Notify of
avatar
Niels H
Niels H

Måske burde lufthavnen overveje at give rabat/fordele for transfer kunder, som ligner det som gives til de operatører, der anvender lavpris terminalen og starter “nye” ruter til eksisterende destinationer.
Men der er jo ingen kvaler de store kunder betaler.

Pauline
Pauline
Måske lufthavnen skulle bruge flere kræfter på at få passagererne ud til deres fly til tiden!!! Det er som om lufthavnen gør ALT for at kunden skal bruge max penge i lufthavnens forretninger, og at kundens opmærksomhed og fokus fjernes fra det faktum at lufthavnen faktisk skulle være ‘silent airport’ – men det er den langtfra – der annonceres utallige gange efter passagerer til div afgang fordi lufthavnen INTET gør for at huske passagerne på at være ved rette gate i god til som står på boardingkortet – servile klæde lufthavnen tillige med deres sikkerhedsannoncering at minde passagerne om at… Read more »
wpDiscuz