Kinesisk flyselskab kan vokse i København

Første fly fra Beijing Capital Airlines’ landede i går i Københavns Lufthavn – foto: Ernst Tobisch.

Første fly fra Beijing Capital Airlines’ landede i går i Københavns Lufthavn – foto: Ernst Tobisch.

LUFTFART: Luftfartshistorie i Københavns Lufthavn i går: Første direkte fly fra kinesisk flyselskab landede – det var Beijing Capital Airlines’ første oversøiske flyvning. Det bringer ca. 3.500 chartergæster fra Hangzhou og Beijing i denne og næste måned til Danmark, hvor de forventes at bruge mindst 15 mio. kr.

Der var vandsalut fra brandbiler i Københavns Lufthavn, da Beijing Capital Airlines’ Airbus A330-200 landede i går kl. 19, goodie bags til de 222 kinesiske gæster på det udsolgte fly, ligesom H.C. Andersen look-a-like og Prinsessen på Ærten i gaten bød velkommen til Danmark. Dem ville mange kinesiske passagerer fotograferes med.

I alt vil 3.500 kinesiske passagerer besøge Danmark i september og oktober. De ankommer direkte fra Hangzhou og Beijing. De to ruter med Beijing Capital Airlines flyves i september og oktober, og har hver én ugentlig ankomst til København, hvor selskabet ekspederes af handlingselskabet Aviators gode personale.

”I alt bliver det til 16 flyvninger fra Hangzhou og Beijing. Vi har i flere år haft dialog med Beijing Capital Airlines om at åbne på København. Københavns Lufthavn kunne gøre det klart for Beijing Capital Airlines, at de ved at åbne på København ville komme ind på et såkaldt jomfrueligt marked, som ingen andre kinesiske flyselskaber betjener,” sagde Københavns Lufthavns ruteudviklingsdirektør, Ole Wieth Christensen, i går til standby.dk og tilføjede: ”Beijing Capital Airlines, der er med i et stort kinesisk erhvervssyndikat, har været grundige at samarbejde med. De stillede for flere måneder siden spørgsmål, vi normalt først ville få fra et flyselskab tæt på første afgang. Vi fik aftalen med dem på plads i foråret, og de har haft research-team i København inden ruteåbningen. Dette er også deres første langruter ud af Kina.”

”Vi har dialog med Beijing Capital Airlines om, at de også næste år skal flyve på København, til den tid kan de, hvis de har ledige fly, også tage danske rejsende til Kina,” tilføjer Ole Wieth Christensen.

Da Beijing Capital Airlines i går landede i Københavns Lufthavn, var det første gang, at et kinesisk flyselskab fløj direkte mellem Kina og Danmark. Gennembruddet til det kinesiske marked kan åbne nye flyruter mellem Danmark og Kina og tiltrække flere kinesiske turister og forretningsfolk til Danmark

Etableringen af de direkte ruter mellem København og Kina skyldes bl.a. samarbejde mellem ruteudviklingsprojektet Global Connected, Københavns Lufthavn og Udenrigsministeriet:

”Jeg er glad for de nye ruter fra Kina og udsigten til købestærke kinesiske turister og mulighederne for flere kinesiske investeringer, der kan komme hele landet til gode. Det er en stor cadeau til den danske ambassade i Kina og Invest in Denmark, der har arbejdet på at få kinesiske flyselskaber til at se mulighederne i ruter til Danmark,” siger udenrigsminister Kristian Jensen i pressemeddelelse fra Københavns Lufthavn.

Beijing Capital Airlines bringer i første omgang ca. 3.500 chartergæster fra det kinesiske rejsebureau Caissa til København, men der arbejdes på at gøre ruten permanent: ”Vi har længe arbejdet på at få et kinesisk flyselskab til at etablere direkte rute til København. Når Beijing Capital Airlines i går satte landingshjulene i Københavns Lufthavn, kan det blive startskuddet på et væksteventyr. Kinesiske turister bruger to-tre gange så mange penge som den gennemsnitlige turist, det kan få stor betydning for turismebranchen i hele Danmark, hvis vi får luftbro til Kina,” siger Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye.

I Odense, hvis lufthavn officielt hedder Hans Christian Andersen Airport, ser man et stort potentiale i de kinesiske turister: ”H.C. Andersen er kæmpestor i Kina. Kinesiske turister også ønsker at opleve miljøet i H.C. Andersens fødeby, og jeg vil derfor opfordre til, at vi står sammen om at få flere flyruter fra Kina – det vil gavne hele Danmark,” siger Anker Boye, borgmester i Odense.

De to ruter flyves foreløbig i to måneder (september og oktober) og har hver én ugentlig ankomst i Københavns Lufthavn.

Kinesiske turister bruger typisk 2.000 kr. i døgnet, svarende til en omsætning på omkring 15 mio. kr., hvis hver af de 3.500 turister tilbringer 2-3 dage i Danmark.

Tidligere har Air China fløjet via Frankfurt til Københavns Lufthavn, det samme har China Eastern, også uden succes.

I aftes var der middag i Mogens Dahl Koncertsal på Islands Brygge, hvor Odenses borgmester, Anker Boye, samt repræsentanter fra Beijing Capital Airlines, Københavns Lufthavn, Wonderful Copenhagen og VisitDenmark deltog.