Jet Time sætter dato på sidste ATR-flyvning

Birthe Madsen.

LUFTFART: Den 2. september flyver danske Jet Time sin sidste ATR-flyvning for SAS. Mens Jet Time sidste år landede underskud på næsten 300 mio. kr., forventer selskabet i år at komme tæt på nulresultat.

Den 2. september har Jet Time sin sidste flyvning for SAS med ATR-fly, siger Birthe Madsen, med den lange titel Vice President Business Development & Organization for Jet Time til standby.dk

I dag har Jet Time to af sine hidtidige fem B737 cargofly i produktion, de sidste to tilbageleveres i april og maj.

Og mens Jet Time nu har seks ATR-fly i trafik for SAS, kommer selskabet snart ned på fem og ender med at have to når kontrakten med SAS udløber sidst i august.

Jet Time håber allerede i år, efter sine turnaround-ændringer, at komme tæt på et nul-resultat i dette regnskabsår – det skal ske efter Jet Time har droppet sine to tabsgivende forretningsområder: De regionale ATR-flyvninger for SAS samt cargo-flyvninger.

Fremover skal Jet Time tilbage til at flyve sit kerneprodukt, der før gav overskud, charter, samt flyvning for andre selskaber, de såkaldte ACMI-flyvninger (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance). Det betyder, at Jet Time stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring af flyene. Kunden betaler bl.a. for catering, brændstof og landingsafgifter.

Fremover vil Jet Time have en enhedsflåde på otte B737-700. Hertil kommer to TUI B737-800, der flyves i vintersæsonen.

Med nedskæringerne hos Jet Time har flyselskabet sagt farvel til 40 pct. af sine medarbejdere og har nu 350.

Sommersæsonen fra april til oktober er så godt som udsolgt.

Jet Time indleder snart en seks ugers lejekontrakt med et fly fra en af Norwegians baser udenfor Skandinavien.

Samlet får Jet Time i år 430.000 charterpassagerer i Danmark, Sverige og Finland. Selskabets største kunde er TUI (Star Tour), men der er også mange flyvninger for Thomas Cook.