Ingen LO-rabat til Ryanair

11
LO’s næstformand, Lizette Risgaard.
LO’s næstformand, Lizette Risgaard.

FLYSELSKABER: LO afviser Ryanairs tilbud om at bevare basen i Billund for at undgå konflikt mod selskabets fly i Københavns Lufthavn. ”Ryanairs trusler hører hjemme i den kriminelle underverden,” siger LO’s næstformand og tilføjer, at flyver Ryanair til f.eks. København fra baser uden for Danmark, ”så kan vi ikke røre dem.”

”Principielt debatterer vi ikke med Ryanair gennem f.eks. standby.dk. Men det er rigtigt, at Serviceforbundet har fået brevet fra Ryanair om at bevare deres base i Billund, hvis vi skriftligt garanterer, at der ikke kommer konflikt mod deres fly i Københavns Lufthavn; selv om de snart lukker basen i København og flyver til København fra baser uden for Danmark.”

Det sagde LO’s næstformand, Lizette Risgaard, i går til standby.dk – Serviceforbundet, hvorunder Flyvebranchens Personale Union sorterer, er medlem af LO.

”LO agerer ud fra, hvad Ryanair gør, ikke hvad de siger. Og Serviceforbundet har bedt mig, altså LO, svare Ryanair. De vil få det svar, som de har fået før, at de er velkomne i Danmark, hvis de indgår danske overenskomster for deres personale stationeret i Danmark – hvad enten det er i København eller Billund,” siger Lizette Risgaard og tilføjer: ”Hvis de ikke ønsker dette, og vælger også at lukke deres base i Billund Lufthavn, er det Ryanairs eget ansvar.”

LO har noteret sig, at Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, i brevet til Serviceforbundets formand bl.a. truer med sagsanlæg, hvis der alligevel kommer konflikt mod selskabets fly – selv om de flyver ind til Københavns Lufthavn fra Ryanair-baser udenfor Danmark.

”Der var en del trusler i brevet fra Ryanair, trusler som hører hjemme i den kriminelle underverden. Vi har Arbejdsrettens kendelse for, at fagbevægelsen gerne må lave konflikt mod Ryanair, hvis de har baser i Danmark. Det betyder meget for LO, at ansatte i Danmark har ordnede arbejdsforhold – herunder at Ryanair-ansatte har en løn, de kan leve af – og betale dansk skat af,” siger Lizette Risgaard.

Til spørgsmålet om, hvorfor fagbevægelsen i tre år stiltiende har accepteret Ryanairs base i Billund, siger Lizette Risgaard: ”Serviceforbundet meddelte fra starten, at man ønskede dansk overenskomst for Ryanairs personale på Billund-basen. Nu kom kendelsen fra Arbejdsretten forleden, så nu er tiden inde til at få ordnede forhold – også for Ryanair-ansatte i Billund.”

LO’s næstformand tilføjer, at så vidt hun er orienteret, er der klar opbakning fra tillidsmændene i Billund Lufthavn til den f.eks. kommende blokade af Ryanair i lufthavnen, hvis Ryanair stadig har base i Billund.

Lizette Risgaard tilføjer, at begynder Ryanair – foreløbig som bebudet i Københavns Lufthavn – at flyve ind til København fra Ryanair-baser uden for Danmark, ”så kan vi ikke røre dem.”

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

11 Comments on "Ingen LO-rabat til Ryanair"

Notify of
avatar
Madsen
Madsen

LO snakker om kriminelle handlinger, lige et spørgsmål hvad var det lige der skete omkring Vejlegården så det med at kalde nogen for kriminelle skal man nok lige passe på med.Hvad Ryanair gør er jo helt op til dem og husk lige på at vi skriver 2015 og alle ting ændre sig med tiden men ikke Lo det er meget betænkeligt.

Tom Christiansen
Tom Christiansen
Hei igjen – jeg kan bare ikke la være å kommentere artiklene og replikkene om dette temaet – Ryanair og eventuelle overenskomster med Danske Fagforeninger. Jeg er sjokkert og overrasket – gang på gang!! Jeg ante ikke at danskene var så «trangsynte og gammeldagse og egoistiske» og at fagforeningene hadde så stor makt! Vi i Norge synes jo at dere dansker er så «internasjonale og kontinentale», sammenlignet med oss, her opp. Og at dere derfor «skulle ha et mere liberalt syn på verden der ute»!! Men nei – diskusjonen rundt Ryanair og dets arbeidsforhold og arbeidsplasser – blir verre og… Read more »
Tom P.
Tom P.

Hej Tom.
Lang artikel… Men det er tom snak det du skriver.
Hvis man har base i Dk , så betaler man også skat i DK, tror man har samme regl i Norge.

Leif K. Hansen
Leif K. Hansen
Tom Christiansen, jeg er meget nysgerrig efter at vide, hvad du synes om Ryanairs lønninger og f.eks. det faktum, at de ikke får løn under sygdom? Det er da fuldstændig ligegyldige “ti-tusinder” af jobs, de påstår at skabe, såfremt det er til en løn, man knap kan leve eller dø af i Danmark eller Norge. Lad os tage nogle eksempler fra Ryanair cabin crews hverdag: 1. En cacin crew brækker armen i sin fritid. Armen kommer i gips i 4 uger. Personen får i den periode fra Ryanair: 0 kroner! Jeg gentager, 0 kroner! 2. En cabin crew bliver forkølet… Read more »
jørgen christensen
jørgen christensen

Hej Tom Christiansen
Du tager helt fejl der med egoistiske – og så få personer skal bestemme om et selskab kan flyve på København – selvfølgelig skal de da have lov at flyve fra København, men der er altså nogle regler som skal følges. Det er den ret man i Danmark har kæmpet for i over 100 år – så som man siger på godt dansk ” skik følge – land fly “

SE210
SE210

Tom Christensen. Det er så trist, at Ryanair benytter en bullystrategi over ansatte, lufthavne, politikere osv. Den eneste grund til, at de har skabt arbejdspladser er, at de har fået den ene milliard efter den anden i kommunale støttepenge. Hurra for den frie konkurrence.

Kenneth
Kenneth
Utroligt, at man i 3 år næsten har ladet Ryanair været i fred i Billund ang arbejdsforhold, fagforeninger m.m, og der forinden en del år i Esbjerg. Det har man ikke bekymret sig om i hovedstaden, for provinsen har nærmest ingen betydning ( er det indtryk man som jyde af og til får ). Nu kommer Ryanair så til København, så vågner man pludselig op, for nu kommer det for tæt på, nu skal vi stå sammen og kæmpe for danskheden og den danske model, for den gælder for os alle ( åbenbart ikke interessant når det KUN vedrører provinsen… Read more »
Ravnen
Ravnen

SE210 du må fismer have ondt bag i med alle de statspenge SAS har modtaget igennem årene!
Jeg er enig i at vi skal beskytte den danske model, og FR ikke er til stor hjælp her.
Men hvordan har i det så med store selskaber som eksempelvis SAS der laver codeshare med asiatiske selskaber! I mine øjne er det bare den pæne måde at lave social dumping på – eller?

Lars
Lars

Ravnen, det er tydeligt at du åbenbart ikke ved hvad codeshare er.

SE210
SE210

Ravnen. Hvornår har SAS sidst fået penge direkte ned i foret fra staterne?

Og ja, uhæmmet brug af code share er også et problem, men det som Ryanair gør er uden sammenligning.

Ravnen
Ravnen

Lars, som jeg opfatter det er det en metode til at dele udgifter / indtægter mellem flere operatører. Hvilket gør at Thai air eksempelvis kan sende sas gæster afsted til bangkok, mens evt overskud/ underskud deles efter fordelingsnøgle aftalt efter om man er operating eller marketing airline. Derved kan man sende gæster afsted med asiatiske lønninger, men til danske priser, uden nogen får indt bag i.
Er det helt forkert opfattet?

wpDiscuz