Hvor mange ændringer kan chefen tåle?

4
Jan Olsen.
Jan Olsen.

TORSDAGSKLUMME: Man sidder tilbage med opfattelsen af, at VisitDenmark lige så godt kunne lukke. Og hvordan med den adm. direktør? En dygtig marketingmand, som nu kan se marketing og personlige kontakter fordufte, formentlig efter ministeriets embedsmænds ønsker. Kan han snart tåle mere?!

Af Ejvind Olesen

Nogle af de bedste folk forsvinder i VisitDenmark. Budgetterne beskæres voldsomt af en minister, som netop har proklameret sig selv som turismens ven og beskytter. En femtedel af alle stillinger forsvinder, som vi i går kunne fortælle.

Og endnu værre, det går især ud over salg-og marketing, hvor Erhvervsministeriet, eller snarere nogle konsulenter, har formuleret en vision om fremtiden.

Opskrifter som: Plej kontakter, nye kontakter, mere personligt kendskab for at overbevise store udenlandske operatører om, at de bestemt bør satse på Danmark, skal pist væk.

Lev i den globale verden og pris digitaliseringen. Så skal det nok gå dig godt. Lav en stribe forblommede pressemeddelelser, som vi andre er så vant til at modtage, send dem ud over nettet og du har ikke levet forgæves. Pressebureauer og konsulenter skal nok skrive regningen.

Adm. direktør i VisitDenmark, Jan Olsen, er efter min mening trynet på det groveste. Det må han være. En så dygtig erfaren marketingmand, som af den ene eller anden grund mister nogle af sine mest erfarne folk på turistområdet.

Nu har han så fået en lodret ordre om bl.a. at nedlægge 14 stillinger ved udlandskontorerne – det der skulle være de mest aktive forposter for, at vi kan få flere turister, som er parate til at betale vore dyre produkter. Måske det er hans egen idé, men det kan jeg næppe tro.

Jan Olsen lader forstå, at Visit Denmark ”vil styrke sin digitale markedsføringskompetence ved at ansætte videoproducer og content manager samt en digital forretningsudvikler”.

Det lyder i den grad som opskriften fra et konsulentbureau. Sådan nogen antager man, hvis man ikke længere tror på, at man har folk, der kan løfte opgaven.

Godt vi har de mange regionale turistorganisationer. Nu bliver der plads til dem med Wonderful Copenhagen i spidsen. Bare de ikke bliver smittet.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

4 Comments on "Hvor mange ændringer kan chefen tåle?"

Notify of
avatar
Jens Zimmer Christensen, formand, HORESTA
Jens Zimmer Christensen, formand, HORESTA

Jeg vil opfordre Ejvind Olesen til lige at slå koldt vand i blodet. I stedet for spekulationer om hvilke stillinger, der nedlægges i VDK, bør man afvente resultatet af den varslede organisationsændring. VDK har en professionel bestyrelse og ledelse med indgående kendskab til erhvervet og man må have tillid til, at de træffer de rigtige beslutninger. VDK har en vigtig opgave at løfte for Danmark, så giv VDK arbejdsro og vent med dommedagsprofetierne.

He
He

Ejvind er en “dinosaur” som hører en anden tid til. Det skinner igennem i alt hvad han stadig skriver. Det er fra de digitale platforme væksten skal komme. Visit Denmark er allerede 5 år for sent på den med disse initiativer.

He dk
He dk

Ejvind er en “dinosaur” som hører en anden tid til. Det skinner igennem i alt hvad han stadig skriver. Det er fra de digitale platforme væksten skal komme. Visit Denmark er allerede 5 år for sent på den med disse initiativer.

CT
CT

Jeg skal ikke kunne sige om VDK er bagud med digital markedsfoering, men maa blot konstatere at staerstedelen af vaeksten fra Kina i hvert fald ikke vil komme fra digitale platforme. Det burde nu vaere slaaet fast, efter at de nyeste tal viser et fald i inbound fra Kina. Det er saa aergeligt at vi overser eller afviser andre muligheder, naar nu det dokumenterbart virker bedre end den meget ensidige satsning paa digitalt som vi har set i de seneste aar.

wpDiscuz