Hvor blev SAS af i det partnerskab?

Singapore_Airlines_B773_9V-SWATORSDAGSKLUMME: Der var stillet store forventninger i sin tid til et samarbejde om at forbinde Fjerne Østen og Nordeuropa mellem SAS og Singapore Airlines. Det blev kun til forbindelser mellem Singapore og Skandinavien. – Nu ruller SIA sig frem sammen med Lufthansas datterselskaber.

Af Ejvind Olesen

Da bølgen af joint ventureselskaber mellem flyselskaberne både mod øst og vest for alvor foldede sig ud, var der også spændte forventninger til, om SAS på den måde kunne styrke sig i konkurrencen.

Der blev forhandler både om Atlanttrafikken, hvor SAS hurtigt blev koblet af efter bruddet med Lufthansa, og om Fjerne Østen.

Relativt hurtigt blev forbindelserne mellem de gamle venner i Thai og SAS afbrudt. Officielt er det aldrig blevet sagt, men SAS frygtede de politiske tilstande i Thailand for at kunne indgå en bindende joint venture, hvor man virkelig deler både bord og seng – og bundlinjeresultat.

Til gengæld blev der indgået tætte forhandlinger med Singapore Airlines om et omfattende oplæg, hvor man en overgang overvejede at sætte ruter ind også fra Helsingfors for at tæmme Finnair.

Det blev som bekendt til en helt anderledes mat omgang med ruten København-Singapore og for nylig mellem Stockholm og Hong Kong, hvor SAS flyver den ene og SIA den anden.

Sikkert godt for begge parter. Der er ikke grund til at tro andet. Men noget helt andet end de oprindelige forventninger.

Nu buldrer så Singapore Airlines frem med helt andre aggressive partnere i Mellemeuropa. I går offentliggjorde Lufthansas datterselskab Swiss, at man går i seng med SIA på Singapore – Düsseldorf ruten og har vidtrækkende planer til andre europæiske lufthavne.

I første omgang også til Zürich, Frankfurt og München på ”omsætnings-dele-basis”, hvordan det så skal fortolkes i forhold til den overordne joint venture, hvor man deler alt, både over-og underskud.

De to flyselskaber er også enige om et samarbejde i Europa, Sydøstasien og Australien bl.a. med stribe af codeshares (her er der ingen penge mellem partnerne, men det kan der hurtigt komme).

For ligesom at fuldende billedet meddeler selskaberne, at SIA’s Silk Air og Lufthansas anden partner, Austrian Airlines, også er omfattet af aftalen.

SAS har valgt at kæmpe videre på egen hånd. Det kan blive en hård tid, når alle andre forlover sig med hinanden på kryds og tværs.