Hvem ringer bryllupsklokkerne for?

5

sas flyTIRSDAGSKLUMME: I morgen kommer årsregnskabet i SAS, og igen vil koncernchef Rickard Gustafson sige, at der er for mange flyselskaber i Europa, og at konsolidering er nødvendig. Men vil SAS overhovedet giftes?

Af Ejvind Olesen

De råber næsten i kor: ”Der er for mange flyselskaber i Europa. Vi skal konsolidere, hvis vi skal hamle op med USA og Golf-selskaberne og forhandle med myndighederne.”

Inden for den seneste måneds tid har det lydt med samme budskab fra Carsten Spohr, Lufthansa, Willie Walsh, AIG(British Airways) Pekka Vauramo, Finnair, og senest her på hjemmesiden fra SAS koncernchef Rickard Gustafson.

Nå, ja, men er det så ikke bare om at komme i gang? Nej, de vil alle sammen gerne vente lidt, og der er i hvert fald ingen aktuelle forhandlinger i øjeblikket. Hvem frier til hvem? Trives forelskelsen overhovedet, eller er det medgiften, der lokker?

Det vil først blive afsløret som en bombe, den dag det sker – hvis det ellers kan holdes hemmeligt. I givet fald skulle det være første gang.

Når SAS har regnskabsaflæggelse i morgen for 2014/15, formentlig med et ganske pænt plus på bundlinjen, vil Rickard Gustafson endnu engang understrege, at han er sat i verden for at sikre, at SAS kan overleve alene. Han er i øvrigt enig i, at der på længere sigt må ske en konsolidering.

Hvis SAS skal sige ja til en frier, er det bestyrelsens afgørelse, ikke hans.

Helt samme opfattelse har styrets formand Fritz Schur, og han har tidligere sagt, at han gerne ser en partner eller et salg – når tiden er inde.

Han skal som en far sige ja til datteren, hvis svigersønnen da ikke kommer fra Mellemøsten og højst må have 49 procent med i medgift. I så fald er det jo ikke en europæisk konsolidering.

Hvis der skulle være en frier i farvandet, hvem kunne det så være?

Et oplagt emne ville være IAG, British Airways moderselskab, med bl.a. Iberia og Aer Lingus i familien. Samtidig er der et tæt forhold til Finnair og Sun-Air i Danmark.

Det ville være oplagt at give tilbud på SAS og Finnair i et hug og på den måde sikre sig det meste af Norden. Mens Lufthansa har hele Mellemeuropa og Air France/ KLM den sidste store bid sydpå.

Hvem ringer bryllupsklokkerne for, ringer de overhovedet?

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

5 Comments on "Hvem ringer bryllupsklokkerne for?"

Notify of
avatar
Mikael
Mikael

Spørgsmålet er ikke, om SAS vil giftes, men hvordan NOGEN kunne tænkes at få lyst til det. Selskabets groteske fagforeningscirkus gør dem inderligt utiltrækkende for enhver køber.

Gættet på at IAG skulle give et bud, må være tænkt som en spøg.

Tom
Tom

Ja Mikael…..ja det er kun fagforenings skyld at SAS ikke bliver gift! Eller er det??
Mange er glad for at det er en fagforening…

Frederik
Frederik

Hele deres setup er lavet til Star Alliance. De flyver til store United lufthavne i USA og de har samarbejde med SQ og TG. Der vil derfor ligge et stort omlægningsarbejde hvis de skulle blive en del af IAG og dermed Oneworld.

Jeg tror på Lufthansa på et tidspunkt byder sig til. Den er jo lige til højrebenet. De er heller ikke så bange for fagforeningerne i SAS, det lader jo til at være ingenting i forhold til deres egne 🙂

Tom
Tom

Mange er glad for at der en fagforening…
Husk på …alle aftaler er lavet i samråd med ledelsen…

JABK
JABK

Hvorfor købe og betale for noget som man bare kan overtage?
SAS er intet værd, og ruterne kan man bare begynde at flyve på.

wpDiscuz