”Hotellerne er ikke problemet”

2
Sandra Plesner Weinert, ejer og adm. direktør for Guldsmeden Hotels.
Sandra Plesner Weinert, ejer og adm. direktør for Guldsmeden Hotels.

DEBAT: ”Problemet er aktører, som støvsuger byen for hotelværelser, de ikke har behov for,” skriver ejer og adm. direktør for kæden Guldsmeden Hotels i debatindlæg efter kritik af københavnske hoteller.

Af Sandra Plesner Weinert

(Sandra Plesner Weinert har sendt dette debatindlæg til bl.a. standby.dk som reaktion på flere mediers omtale af opskruede værelsespriser i København under den netop afsluttede kæmpekonference ESMO)

”Efter en hektisk uge og ikke mindst sidste weekend var det nedslående at se nyheden om, at hotelbranchen endnu engang fremstår grisk og medvirkende til, at der ikke kommer fremtidige kongresser i den størrelse til København. ESMO i København havde over 20.000 deltagere.

Som hotelmutter bliver jeg nødt til at kommentere torsdagens artikler.

Vi er klar over, at medierne ikke skærer alle hoteller over én kam, men det kan være det indtryk, læseren står tilbage med.

Derfor er vi nødt til at reagere med den virkelighed, vi har oplevet gennem de seneste kongresser – og vi kan slet ikke genkende det billede, der tegnes:

Først og fremmest: Værelserne bliver ikke booket direkte af kongresdeltagerne. De bookes af andre aktører, og videresælges et ukendt antal gange, uden at vi som hotel aner, hvem de sælges til. Vi har ondt i maven og tør slet ikke tænke på, hvad vores gæster har betalt.

Den dag med den allerhøjeste efterspørgsel, 10. oktober, havde Guldsmeden Hotels over 30 tomme værelser på vores hoteller i København. Enten var gæsterne ikke ankommet, rejst tidligere eller værelserne var blot booket TBA (altså har de slet ikke haft en gæst til værelset).

De værelser havde vi meget hellere solgt til vores faste gæster, som vi ikke troede, vi havde plads til og måtte afvise uden grund.

Som vi ser det er det ikke hotellerne, der er problemet – der er aktører som støvsuger byen for hotelværelser og holder på availability som de reelt ikke har behov for.

Vi vil gerne lægge vores tal frem: Vores gennemsnitspris i den pågældende periode 6-11. oktober var for et dobbelt/dobbeltsuperior værelse fra 1.785 til 1.930 kr. incl. moms Og heraf skal vi afregne 10 pct. i kommission.

Denne pris finder vi rimelig for en højsæsons-periode med en høj gennemsnitspris, hvor arbejdsbyrden endog er temmelig stor for kongresdeltagere, som i øvrigt har et lavt ekstra-indtægts potentiale, da de stort set er ude af huset fra tidlig morgen til sen aften.

Og vi vil gerne stille spørgsmålstegn ved de famøse 10.000 kr. pr. værelse, som figurerer i nogle overskrifter – vi tror ikke, at det er hotellerne selv, der har høstet den pris.

Vi vil ikke male os selv i et alt for uskyldigt lys, for selvfølgelig stiger priserne i takt med efterspørgsel og lav tilgængelighed.

Men de priser, man ser hos online travel agents, kan man ikke bruge til at stikke en finger i jorden – da det er de sidste og dyreste værelser, der bliver lagt op der, måske to pct. af samlet værelseskapacitet.

Men ingen af vores hoteller, og ingen vi kender i branchen, ville sælge almindelige værelser til 10.000 kr. pr. nat.

Vi er meget bevidste om at honorere value for money, og forventningsafstemme med vores gæster!”

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

2 Comments on "”Hotellerne er ikke problemet”"

Notify of
avatar
Mikael
Mikael

Hvorfor sætter I ikke bare en deadline for navnerapportering? Det gør MICE-bureauerne selv. Og hvis nogen har tjekket ud tidligt, kan værelset gå tilbage i jeres inventory og dermed sælges.

Rolf Sømand
Rolf Sømand

Fordi hotellerne får penge uanset om der kommer nogen eller ej.

wpDiscuz