Hotelkæde får prisgaranti

arthur hotelsHOTELLER: Den lille københavnske boutique-hotelkæde Arthur Hotels vil med prisgaranti vise sine kunder, at de to hoteller ikke kan bookes billigst via hotelsøgemaskiner som Hotels.com og Booking.com. Hotel Kong Arthur og Ibsens Hotel melder om rekordomsætning i juli og august.

”Mange er efterhånden begyndt at tro, at det er billigere at booke på de store internationale bookingsites som Hotels.com og Booking.com end direkte på hotellerne. Vi håber, vores prisgaranti kan synliggøre, at det er det ikke,” lyder det fra Arthur Hotels, hvis kommercielle direktør, Pia Schmølker, siger til standby.dk:

”Arthur Hotels har ikke opfundet prisgarantien, flere hoteller har en sådan. Men vi gør meget ud af at forklare den overfor vores gæster. Vi har altid været glade for at samarbejde med f.eks. booking.com – det gør at f.eks. gæster fra Australien kommer til os – de ville aldrig have fundet os, hvis vi ikke var på booking.com”

På årsbasis skønner Pia Schmølker, at op mod 35 pct. af de to hotellers gæster kommer via de store hotelsøgemaskiner, også kaldet OTA’er.

”Men det er en dyr måde at få kunder på, for vi skal betale 15-25 pct. af værelsesprisen til OTA’er; prisen afhænger af, hvilken aftale man har med dem. Og vi og andre hoteller bruger mange kræfter at få styr på distribution af vores værelsespriser, så de ikke ligger og flyder hos udbydere som f.eks. wholesalere, turoperatører osv.,” siger Pia Schmølker og tilføjer, at gæsterne på de to Arthur-hoteller bl.a. kommer fra erhvervsrejsebureauer, leisurebureauer, turoperatører, firmakunder, staten og direkte henvendelser via f.eks. hotellets hjemmeside.

Mens flagskibet, Hotel Kong Arthur har 155 værelser, har søster- og nabohotellet Ibsen 118 værelser. ”Vi har ikke planer om at købe endnu et hotel. Vi leder ikke, men dukker det rigtige hotel op, som passer med vores boutique-koncept, vil vi kigge på det,” siger Pia Schmølker.

”De to Arthur-hoteller har i øvrigt haft en fantastisk sommer. Vi havde omsætningsrekord i juli og august og i august var omsætningsrekorden 200.000 kr. over den fra juli. Efterspørgslen i København er øget kraftigt,” siger Pia Schmølker og tilføjer, at Arthur-hotellerne i år har en gennemsnitsbelægning på 85 pct.

Selve prisgarantien på de to hoteller omfatter, at de altid som minimum har de samme priser og tilbud på sine egne hjemmesider som på eksterne bookingsider

”Og nu garanterer vi prisen. Det er nogle rigtig store systemer, der sender priserne rundt i verden, og selv om vi holder øje med de mange kanaler, kan der ske fejl. Vi matcher derfor prisen og takker med opgradering, hvis en af vores gæster gør opmærksom på en bookingside med en lavere pris, end vi selv har på vores hjemmeside,” lyder det.

”Vi samarbejder med mange forskellige rejseagenter og sætter også pris på samarbejdet med f.eks. Hotels.com og Booking.com. Men det er ikke bare et slag på tasken at få bookinger ad den vej. Det koster noget i retning af en bondegård og udviklingen går mod, at de internationale bookingsites får større og større markedsandele – bl.a. fordi mange tror, de finder de billigste priser der. Derfor garanterer vi prisen, så gæsten har sikkerhed for, at der ikke kan findes en billigere pris et andet sted.”