Hotel- og restaurantbranchen mangler arbejdskraft

Kirsten Munch Andersen.

Kirsten Munch Andersen.

HOTELLER: Mere end hver femte hotel og restaurant har oplevet, at de må sige nej tak til ordrer, viser en ny opgørelse fra Horesta.

Det er næppe nogen hemmelighed, at flere hoteller og restauranter, ikke mindst i provinsen, har svært ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft.

Næsten 40 procent af de virksomheder, Horesta har spurgt, svarer, at de i høj grad eller meget høj grad oplever mangel på arbejdskraft. Det er betydeligt flere end man tidligere har hørt.

22 procent har simpelthen måtte sige nej til ordrer, fordi de ikke havde tilstrækkeligt med personale.

”Det er et tab for den enkelte virksomhed og en trussel både mod væksten i vores erhverv og i samfundsøkonomien i form af tabte arbejdspladser, siger Horestas politiske chef

Undersøgelsen viser også, at det bliver endnu vanskelige i de kommende år. Det er især mellemstore hoteller og restauranter, som har de dystre forventninger.