Horesta stadig utilfreds med bookingmaskiner

first-hotelHOTELLER: Horesta og den europæiske hovedorganisation, HOTREC, fortsætter kampen mod bookingmaskiner som Hotels.com – senest har Expedia.com meddelt, at man 1. august vil indføre samme betingelser som Booking.coms nye betingelser.

Booking- og hotelsøgemaskinerne hører under det såkaldte OTA-område, Online Travel Agency. Expedia.com vil fremover læne sig op ad Booking.coms nye aftaler indgået i år med konkurrencemyndighederne i Sverige, Italien og Frankrig, oplyser Horesta.

Aftalerne giver hotellerne ret til at sælge til en anden pris til andre bookingportaler, men tillader fortsat brug af prisklausuler og forbyder hotellerne at tilbyde gæsterne en bedre pris på hotellets egen hjemmeside.

Horesta tager sammen med sin europæiske organisation, HOTREC, klart afstand fra disse aftaler, siger Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard:

”De løser ikke hotellernes mulighed for at annoncere lavere priser på egne hjemmesider, og indeholder fortsat krav om “last-room-availability”. På HOTREC-møde i denne uge drøftede vi den seneste udvikling med de øvrige hotelorganisationer. Alle medlemslande var enige om, at fortsætte arbejdet for at bekæmpe OTA’ernes konkurrencebegrænsende klausuler,” siger hun og tilføjer: ”Der er i Tyskland og Frankrig domstolsafgørelser, som har kendt prisklausulerne ulovlige, og det vil være naturligt, at de øvrige EU lande følger samme vej. I Frankrig forventes nu ny lovgivning inden for de næste 14 dage, som helt vil forbyde prisklausulerne.”

Sidste måned meddelte Forbrugerstyrelsen i Danmark, at den vil iværksætte undersøgelse af markedet for online-hotelbooking for afklaring af, om der eksisterer konkurrencebegrænsende aftaler inden for online hotelbooking.