Her er nye digitale tendenser

sociale trendsTURISME: VisitDenmark udpeger nye digitale tendenser, hvor der nu sker markante forandringer i turisternes adfærd – og som forventes yderligere forstærket i år.

Mobilen er den mest dominerende forbrugertrend i øjeblikket. Og udviklingen sker med så stor hast, at mobil og tablets har overhalet pc’en som foretrukne kommunikationsenhed på flere områder.

”På turismeområdet har mobilen især været anvendt, når turisten er ankommet til destinationen. Det bliver den stadig, men den største forandring ser vi, når turisterne søger inspiration og planlægger rejsen,” siger chef for digitale medier i VisitDenmark, Agnete Sylvest Jensen.

Og selv om de fleste stadig skifter til pc, når rejsen skal bookes, er antallet af bookinger via mobil stigende.

Udviklingen stiller krav til turismeaktører. Det gælder på destinationen, hvor turisten med mobil har forventninger om nemt at få svar på spørgsmål om området, booke bord på restaurant eller købe billet til forlystelse,” siger hun.

For at kommunikere effektivt med turisterne skal hjemmesider i dag være mobiloptimeret, og samtidig åbner mobilen for unikke muligheder for individuel og geografisk bestemt kommunikation med turisterne.

Hvordan det rigtige indhold på de digitale platforme skal skrues sammen, har været debatteret i flere år.

Skal turismeaktører skabe indholdet selv – content eller creation? Eller skal vi videreformidle andre aktørers indhold og dele bloggers oplevelser,” spørger Agnete Sylvest Jensen.

Udviklingen understreger behovet for at finde nye kanaler for at nå turisterne. Det er fortsat ekstremt relevant i 2016, for stadig flere turister følger og lader sig inspirere af bloggere, instagrammers og youtubers på grund af deres personlige beretning gennem tekst, billeder og video.

I dag er bl.a. bloggernes indflydelse så stor, at de udgør værdifuldt alternativ til de klassiske medier, lyder det fra Agnete Sylvest Jensen, der tilføjer: ”VisitDenmark har de senere år – som supplement til de klassiske medier – arbejdet med bloggere og andre personer, som på forskellige områder kan bidrage med at eksponere de gode historier om Danmark på de sociale medier. På markedskontorerne følges udviklingen tæt, samtidig med at der opbygges tætte relationer til f.eks. bloggere og instagrammers, som inviteres på besøg i Danmark. Omkring en femtedel af alle pressebesøg er i dag bloggere eller instagrammers.”