Hemmeligheden ved Air Canadas langvarige personaleaftaler

5
Vagn Sørensen.
Vagn Sørensen.

LUFTFART: Danske Vagn Sørensen, som er medlem af flyselskabets bestyrelse, er ikke i tvivl om, hvorfor man slipper heldigt fra at indgå 10-årige aftaler med både piloter og kabinepersonale.

Med tanke på Lufthansa, Air France/KLM og såmænd også SAS, er det imponerende, hvordan Air Canada kommer frem til længere varende aftaler med sine piloter og kabineansatte og flere store grupper på landjorden.

Forleden blev der indgået en 10-årig aftale med 6.500 kabineansatte i moderselskabet og 700 i Canada Rouge, som er det nye lavprisselskab baseret på fritidsmarkedet. En aftale som løser vigtige bestemmelser om pensionsalder, arbejdstid og lønvilkår.

Aftalen følger op på den, der blev indgået med piloterne sidste år og fik opbakning fra 84 procent af de 3.000 piloter. Den blev betegnet som banebrydende også for andre selskaber.

Standby.dk har spurgt den kendte danske direktør og bestyrelsesformand Vagn Sørensen, som sidder i Air Canadas bestyrelse. Hvad er det canadierne kan, som vi åbenbart har så svært ved i store europæiske selskaber?

”Hemmeligheden er som altid kommunikation,” siger han. ”Air Canadas præsident, Ben Smith, som også er kommercielt ansvarlig, har i mange ugelange roadshows redegjort for, hvordan konkurrencedygtighed vil føre til nye markedsmuligheder.

Det har han gjort meget overbevisende og forklaret, hvordan det giver nye markedsmuligheder for både Rouge, som forpost til leisure destinationer, og derigennem også frigørelse af mere kapacitet til de tunge forretningshubs Toronto og Montreal.

Specielt Toronto har rekordhøj vækst i transfertrafikken mellem Europa og Nordamerika,” slutter Vagn Sørensen

Air Canada præsterede i sit tredje kvartal et netto resultat på ca. to mia. kr., en fremgang på hele 35 procent

 

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

5 Comments on "Hemmeligheden ved Air Canadas langvarige personaleaftaler"

Notify of
avatar
Kenneth
Kenneth

Godt gået Air Canada, det kunne andre selskaber lærer noget af.
Det giver arbejdsro på alle fronter, og alle kan fokusere på det vigtige, det daglige arbejde.
Ikke som hos andre, hvor der laves aftaler for 1-2 år ad gangen.
Der når man næppe at tage den sidste kaffetår, efter der er givet håndslag på en ny aftale, inden forberedelserne til de næste forhandlinger går igang.
Flot Air Canada

Torben
Torben

Som ansat i SAS, ville dette være fantastisk… En CEO, der er til at stole på og som kommunikere direkte og ærligt… Gid der var flere som ham…

ban
ban

På andre internetsider idag kan man læse at den danske stewardesse forening ikke helt har forstået alvoren af tiden som luftfarten lever i. Så det er vel umuligt at lave mere end korte aftaler med sådan en forening.

Hans Eriksen
Hans Eriksen

Ja ÆRLIG kommunikation. Ikke “ærlig’ kommunikation der ikke er andet end spin, som vi kender det
fra mange europæiske direktører og presse folk.
Vagn Sørensen er ikke selv for god. Han har som bestyrelses formand/ medlem selv fyldt medarbejdere i kapitalfonds ejede selskaber med
masser af tomme løfter.

Steen Fürstling
Steen Fürstling

Tja…..

Det er efterhånden blevet velsignet at alt er tilladt indenfor luftfart.

MEN hvor ville det være dejligt med lidt RO..til at kunne koncentrere sig om andet en forhandlinger og hvem der fortolker hvad hvordan….for så at det hele ender med retsager….fordi ingen kan tilsyneladende huske hvad intentionerne var med det man aftalte…….EN aftale er en aftale….

Lets bring back the good old day…..when sex was dirty and air was clean.(….aircrafts were clean)

wpDiscuz